Terkini!! Dr. Yusuf Al-Qaradhawi Keluar Fatwa Menyeru Rakyat Mesir Sokong Presiden Dr. Morsi.. Jom Terjah!!!


Ulama berpengaruh di Timur Tengah, pada hari semalam (6/7/2013), mengeluarkan fatwa bahawa rakyat Mesir perlu mendukung Muhammad Mursi dan mendesak pihak tentera berundur dari panggung politik negeri itu, demikian kompas melaporkan.

Ulama kelahiran Kaherah itu, Yusuf al-Qaradhawi dalam fatwa yang kemudian diterbitkan di lamanweb rasminya itu mengatakan, campurtangan tentera yang kemudian menggulingkan Mursi bertentangan dengan demokrasi dan perlembagaan Mesir. 
"Dr Al-Qaradawi menerbitkan fatwa tentang perlunya mendukung presiden Mesir yang dipilih oleh rakyat, Muhammad Mursi dan mempertahankan perlembagaan. Beliau juga menyerukan Panglima Tentera Abdel Fatah al-Sisi dan mereka yang mendukungnya untuk berundur demi mempertahankan legitimasi dan demokrasi," demikian pernyataan di dalam lamanweb rasmi al-Qaradawi, www.qaradawi.net 

Al-Qaradawi menambahkan, banyak ulama dari Universitas Al-Azhar Kaherah, salah satu institusi Islam paling berpengaruh di Mesir, menyetujui pandangannya. 

Al-Qaradawi adalah ketua Federasi Ulama Antarabangsa, merupakan pendukung utama revolusi yang "menyapu" sejumlah negara Arab pada 2011. Bulan lalu dia menyerukan perang suci melawan Presiden Syria Bashar al-Assad.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.