LEGASI NOUVELLES VISAGES AKAN DITERUSKAN... Rita

LEGASI NOUVELLES VISAGES AKAN DITERUSKAN... Anak sulung jutawan kosmetik Allahyarham Datuk Sosilawati Lawiya Erni Dekritawati Yuliana Bukhari tenang menjawab soalan juruhebah Radio24 BERNAMA menerusi program 'Kerusi Panas' di Wisma Bernama di sini, Isnin. - M. Azhar Arif


KUALA LUMPUR: Anak sulung Allahyarham Datuk Sosilawati Lawiya iaitu Erni Dekritawati Yuliana Bukhari kecewa dengan sikap segelintir media yang membuat pelbagai andaian berkaitan tragedi pembunuhan ibunya termasuk pendedahan nilai aset syarikat kepada umum.

Dia yang lebih dikenali sebagai Rita berkata ada di antara spekulasi yang dibuat membuatkan dia berasa tidak selesa kerana bukan daripada sumber polis sebaliknya pihak lain.

“Saya telah memberitahu sesetengah media yang berjumpa saya secara individu. Apa yang nak mahu dikeluarkan mestilah rujuk dengan pihak polis untuk dapatkan fakta yang betul, bukan buat cerita atau dapatkan cerita dari pihak yang mereka-reka cerita,” katanya yang muncul sebagai tetamu eksklusif program ‘Kerusi Panas’ terbitan BERNAMA Radio24, di sini pada Isnin.

Rita mendakwa, terdapat juga laporan yang disifatkan tidak sesuai untuk dihebahkan kepada umum kerana sebab-sebab tertentu.

“Spekulasi yang saya maksudkan ialah spekulasi yang tak sesuai. Contohnya memberitahu latar belakang syarikat dan aset-aset yang dimiliki keluarga kami.

“Saya sendiri tak tahu tentang aset-aset syarikat, dan saya sendiri belum dapatkan pengesahan tentangnya.

“Bila membaca tentang berita itu saya rasa terkejut dan kecewa. Perlukah dalam keadaan sebegini perkara ini disiarkan,” tegasnya.

Menurut anak jutawan kosmetik itu, media tidak sepatutnya mendedahkan tentang keluarga dan perkara seperti itu kepada masyarakat di luar sana kerana bimbang sedikit-sebanyak akan menggugat keselamatan mereka.

Menafikan dakwaan beliau enggan bekerjasama dengan pihak media, Rita meminta pihak media supaya menjadikan polis sebagai rujukan.

“Setiap apa yang ingin dikeluarkan mestilah dirujuk dengan pihak polis terlebih dahulu. Itulah tempat rujukan terbaik daripada mendapat maklumat daripada sumber lain. Polis lebih arif tentang kes-kes ini,” katanya.

Mengulas keengganannya bertemu atau bekerjasama dengan pihak media terutama dalam tempoh dua minggu selepas laporan pembunuhan jutawan itu menjadi punca tersiarnya pelbagai spekulasi dan berita sensasi, Rita menolak dakwaan tersebut dengan alasan tersendiri.

“Bukan saya tak mahu kongsi maklumat, cuma saya tak mahu ganggu siasatan polis,” jelas beliau yang kini bergelar Pengarah Urusan Nouvelle Visage itu.

Dalam pada itu, dia turut menjawab soalan-soalan ‘nakal’ tentang diri beliau yang dikatakan tidak mempamerkan kesedihan di khalayak ramai sejak kematian ibunya.
Gadi berusia 25 tahun itu menjelaskan, dia dan adik-adiknya tidak perlu menunjukkan kesedihan mereka sebaliknya reda serta tenang menerima ujian tersebut.
“Kami sedang menerima kenyataan ini. Bukannya kami tak sedih, tetapi hidup perlu diteruskan dan kami perlu pandang ke hadapan.

“Saya juga tak perlu menangis dan perlu kuat. Saya perlu tunjukkan ketabahan dan sifat kental untuk meneruskan legasi ibu,” kata kakak kepada enam beradik itu.
Rita juga tidak menafikan yang beliau akan bertindak sebagai jurucakap bagi pihak keluarganya selepas ini.

“Saya tak bersendirian, saya masih ada sokongan adik-beradik yang lain. Begitu juga sokongan staf-staf syarikat walaupun mereka tak menonjol.

“Sebagai kakak sulung, biarlah apa yang keluar itu datangnya dari mulut saya sendiri dan biarlah saya yang bercakap bagi pihak keluarga,” katanya.

Ditanya mengenai tindakan yang akan diambil kepada pihak media sekiranya berterusan melaporkan kisah-kisah yang tidak sepatutnya didedahkan kepada umum beliau berkata:
“ Saya akan minta nasihat peguam saya. Tapi saya minta sangat-sangat supaya jangan membuka privasi yang kami ada.

“Bukannya kami tak nak bercerita. Cuma tak mahu ganggu siasatan. Apa yg kami cakap mungkin akan jadi akibat pada masa akan datang.

Dia berharap wartawan memahami keadaannya sekarang bagi mengelakkan tindakan undang-undang diambil jika keadaan masih berterusan.

Dalam temuramah kira-kira satu jam bersama hos Azlan Idris itu, Rita turut mengucapkan terima kasih kepada rakyat Malaysia yang tidak putus-putus memberi sokongan kepada beliau sekeluarga sejak pemergian arwah ibunya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.