Isu Saman Ekor: Pasaipa la KPN Cakap Lain, Menteri Cakap Lain... Macam Lawan Bos Sahaja??

Saman: Tiada diskaun diberikan


KUALA LUMPUR 5 Ogos – Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengekalkan pendirian untuk tidak menawarkan diskaun kepada pesalah trafik yang mempunyai saman tertunggak sebaliknya akan mengemukakan cadangan agar kompaun diberikan pada kadar mampu dibayar oleh orang ramai.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, keputusan itu tidak akan diubah kerana menyedari tawaran istimewa itu akan lebih banyak memberi keburukan berbanding kebaikan.

Jelasnya, ini kerana tawaran diskaun tersebut akan menyebabkan pesalah trafik lebih ‘liat’ untuk membayar saman kerana masing-masing mahu menunggu diskaun.

“Jika kita bagi diskaun (saman), kita akan menjadi lebih susah kerana pesalah trafik yang membayar saman awal akan marah sebab mereka bayar mahal berbanding orang lain yang diberikan diskaun.

“Lama-kelamaan, semua orang tak nak bayar saman sebab masing-masing nak tunggu diskaun,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menutup Majlis Tilawah al-Quran peringkat PDRM 2010/1431 Hijrah di Masjid Bukit Aman di sini hari ini.

Menurut Musa, ketika ini, PDRM bersama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sudah menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk mengkaji semula saman ekor.

Malah, katanya, beliau sendiri sudah mengemukakan cadangan kepada kerajaan supaya bayaran permulaan bagi saman direndahkan agar mampu dibayar oleh pesalah trafik.

“Kadar bayaran rendah yang dikenakan bagaimanapun bergantung kepada kesalahan misalnya pesalah trafik yang menyebabkan kematian kerana kecuaian tidak boleh ditawarkan keistimewaan tersebut.

“Pesalah trafik juga harus membuat pembayaran awal iaitu dalam tempoh dua minggu dan jika melebihi tarikh ditetapkan, maka automatik jumlah kompaun akan dinaikkan,” katanya.

Bagi menyelesaikan masalah saman ekor, Musa mencadangkan agar nombor pendaftaran kenderaan dikeluarkan oleh kerajaan bukan lagi dibuat di kedai seperti sekarang.

Sementara itu, kerajaan akan mengumumkan kedudukan muktamad isu saman ekor termasuk menetapkan kadar bayaran yang sesuai dalam tempoh sebulan ini, kata Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Mahmood Adam.

Menurutnya, sebuah jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan akan membincangkan perkara itu selepas diarahkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

‘‘Saya percaya kerajaan dapat menimbang dan mengkaji kaedah baru untuk menyelesaikan masalah itu di samping memberi kesedaran kepada orang ramai untuk mematuhi undang-undang,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.