HANGAT!!! Pakatan Rakyat 'DIBADAI LAGI' Kini Di Ambang Perpecahan? Jom Terjah!!!




PETALING JAYA: Pakatan Rakyat kini di ambang perpecahan.
Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS, tiga parti komponen dalam pakatan pembangkang mungkin tidak akan wujud lagi dalam tempoh dua minggu lagi.
"Ini merupakan perkembangan politik paling tidak munasabah," kata Lim dalam laman blognya pada Ahad.

Beliau berkata sebuah kerajaan perpaduan antara PAS dan Umno mungkin akan menjadi kenyataan selepas cuba dihalang bekas Mursyidul Am PAS, Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat.

"Bekas pemimpin PAS menegaskan kerajaan perpaduan mendapat restu daripada Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang tetapi dihalang Nik Aziz," katanya.

Katanya, beliau terkejut apabila mengetahui dakwaan terbaharu Hadi bahawa cadangan tersebut mendapat kelulusan Nik Aziz dan Datuk Seri Anwar Ibrahim serta dimaklumkan kepada DAP.

Lim merujuk kepada ucapan Hadi pada Selasa lalu di mana beliau mendakwa Nik Aziz dan Anwar menyokong idea pembentukan kerajaan perpaduan dengan Umno.

"DAP tidak pernah memaklumkan kepada Hadi mengenai idea itu.

"Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Setiausaha Agungnya, Rafizi Ramli turut menafikan Anwar bersetuju dengan konsep tersebut.

"Nik Aziz mungkin tidak bersetuju atau beliau tidak akan menegur Nasharuddin pada Jun 2009 dan memberitahunya supaya berundur sebagai Timbalan Presiden PAS dan Ahli Parlimen Bachok serta menyertai Umno sekiranya beliau ingin tetap meneruskan konsep perpaduan," katanya.

Lim berkata satu cara untuk menyelamatkan Pakatan Rakyat daripada berpecah adalah dengan mengamalkan hala tuju lapan tahun Pakatan Rakyat.

Beliau berkata tiga parti komponen perlu komited untuk menegakkan dua prinsip asas iaitu kepatuhan pada dasar bersama dan prinsip operasi kesepakatan mengenai Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat sebagai badan pembuat dasar tertinggi dalam Pakatan Rakyat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.