LIVE Sidang Dewan Rakyat ke 13.. Jom Ikuti


MP Kuala Nerus Khairuddin Aman Razali mendakwa Universiti Malaya (UM) melakukan penstrukturan semula fakulti yang menyebabkan Akademi Pengajian Islam diturunkan taraf.

Katanya, akademi berkenaan kini diletakkan di bawah Fakulti Kesenian, Kemanusiaan dan Sains Sosial yang didakwa memperkecilkan disiplin pengajian Islam di universiti tertua di Malaysia itu.

"(Universiti) yang melahirkan ramai ulama pelbagai bidang, menjadi pensyarah, hakim, kadi, mufti dan sebagainya. Maka tidak layak pengajian Islam diperkecilkan seumpama itu.

"Dan (saya) bimbang tindakan itu akan diikuti oleh universiti-universiti yang lain," katanya membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat semalam.

Sambil membaca sepotong ayat Al-Quran, Khairuddin berkata sekiranya Allah mahu memberikan kebaikan kepada seseorang itu, maka Allah akan beri kefahaman tentang Islam kepadanya.

"Ertinya rakyat tidak akan menjadi baik, jika tidak diberi ilmu dan kefahaman tentang agama Allah dan tidak sepatutnya (pengajian Islam) diperkecilkan seumpama itu," katanya. 

UM mempunyai 14 fakulti termasuk Akademi Pengajian Islam dan Akademi Pengajian Melayu, enam institut dan lima pusat pengajian.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.