Hangat Terkini!! Blogger Seks Alvin Tan dan Vivian Lee - Boleh Dihukum Denda Sehingga RM50,000 Atau Penjara Setahun Atau Kedua-Duanya.. Jom Terjah!!

Foto Alvivi atau Alvin Tan dan Vivian Lee kredit The Star
PETALING JAYA: Selepas soal siasat selama sembilan jam, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia masih mahu mengekalkan membakar ‘grill’ blogger seks Alvin Tan dan Vivian Lee.
Penasihat SPRM Strategik Komunikasi Sheikh Raffie Abdul Rahman berkata siasatan masih berterusan.
“Kami mahu untuk simpulkan  perkara dengan cepat tetapi saya fikir ia akan mengambil masa dua hingga tiga hari untuk menyimpulkannya” katanya.

Apabila ditanya mengapa dua penyiasat dari polis datang dan mengiringi mereka berdua ke lokasi yang lain malam tadi, Sheikh berkata bahawa dia tidak mempunyai idea.
The Star Online telah menghubungi pasangan itu dikenali sebagai ‘Alvivi’ tetapi mereka tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.
Apabila ditanya sama ada mereka ingin memohon maaf kepada rakyat Malaysia hari ini, Alvin berkata:
“Kami telah memohon maaf di YouTube. Kami ikhlas,” kata Alvin ketika beliau berjalan ke arah kereta dengan Vivien sambil diiringi oleh dua penyiasat.
Sebelum mereka mencatatkan maaf video dua hari yang lalu, mereka menyatakan rasa kesal dalam tweet mereka.
Khamis lepas, mereka memuat naik ke laman Facebook mereka gambar yang menggambarkan mereka makan bak kut teh dagin babi dan menyifatkannya sebagai wangi, lazat dan menyelerakan, dengan Selamat Berbuka Puasa ucapan.
Mereka boleh didakwa untuk memaparkan gambar-gambar yang menyinggung perasaan dan kata-kata di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia.
Kesalahan itu boleh dihukum dengan hukuman denda sehingga RM50, 000 atau penjara setahun atau kedua-duanya.

alvin tan vivian lee ditangkap polis
Kelihatan letih Vivian Lee disoal siasat 9 jam tentu mengantuk. Harap mereka berfikir panjang meski pun buat lawak dan glamour lagi. Jika di Singapura rasanya hukuman lebih berat dari ini dan melayu Islam Malaysia banyak bersabar sebenarnya.

******************


BANGI - Pasangan Alvin Tan dan Vivian Lee boleh didakwa mengikut banyak undang-undang termasuk Akta Hasutan akibat mempersenda umat Islam dan bulan Ramadan di laman sosial Facebook.
Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail berkata, bagaimanapun beberapa
pertimbangan perlu dibuat terlebih dahulu.
"Ia ada banyak undang-undang. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) punya undang-undang. Ada Akta Hasutan dan sebagainya. Jadi bergantung kepada undang-undang yang penaltinya dianggap terpakai.
"Tapi dalam menentukan untuk tuduhan itu dibuat kita terpaksa tengok dari
segi undang-undang, fakta dan niat orang itu," katanya pada sidang akhbar
selepas merasmikan Seminar Mengenai Jenayah Siber: Cabaran Praktikal dan Trend Semasa di sini hari ini. 
- Bernama

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.