PANAS!!! Hebat Sangat La Dengan Apple IPad ‘Baru’ Aka IPad 3... Jom Terjah!!! Bila Nak Pi Sambaq Satu??



Apakah namanya? Atau, lebih penting lagi, apakah digitnya? Adakah apa yang kita panggil iPad dengan mana-mana nombor kurang daripada 2 menjadi tak berapa kena? Itulah soalan Apple  untuk kita secara tidak langsung apabila ia melancarkan iPad baru dan sebenarnya Ianya lebih sama seperti yang iPad lama, cuma dengan pemproses sedikit lebih mantap pada terasnya (quad) dan sokongan untuk kedua-dua  rangkaian LTE Verizon dan AT & T di Amerika Syarikat.
Pada pandangan pertama ternyata ia adalah produk baru yang sama luarannya hampir sama dengan iPad generasi pertama- ia cuma sedikit lebih tebal dan lebih berat daripada model yang telah diturunkan sebelumnya, Apple iPad 2. Tetapi tanggapan anda akan berubah apabila anda menghidupkan skrin iPad baru ini: Itulah iPad baru bukan sahaja memberhentikan nafas anda tetapi juga menunjukkan bagaimana Apple telah sekali lagi mentakrifkan semula definisi permainan tablet.
Sebahagian daripada definisi tersebut adalah harga. Pembuat tablet lain terus berjuang untuk menawarkan inovasi pada harga yang sama  dengan iPad 2 pada tahun lalu. Sebaliknya  kini, Apple memperkenalkan model generasi ketiga (Apple menggunakan panggilan “iPad,” yang baru bukanlah”iPad 3″) dengan satu peningkatan paparan yang dramatik dengan harga yang sama seperti sebelum ini: $ 499 = Rm1530 untuk 16GB, $ 599 untuk32GB, dan $ 699 = RM 1830 bagi 64GB.
Jika anda sedang menimbang yang saiz memori untuk memilih, pertimbangkan ini: semua aplikasi anda yang indah, imej, dan video 1080p definisi tinggi akan mengambil ruang memori yang lebih tinggi daripada sebelumnya. Jadi, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk lebih banyak penyimpanan memori, kerana iPad tidak menawarkan mana-mana slot pengembangan memori on-board seperti yang terdapat pada tablet Android :( . Oleh itu, anda mungkin memerlukan iPad 64 GB sebagai satu pilihan yang lebih bijak
 iPad: Semuanya Mengenai Paparan Retina
Apple telah berjaya meletakkan standard paru paparan peranti dengan perkenalan paparan retina pada iPhone 4 tahun lalu.
Dengan iPad generasi ketiga ini, anda pasti akan kagum dengan paparan yang dibina. Model ini dibina dengan resolusi paparan- 2048 x 1536-piksel, paparan 9.7-inci berjaya menetapkan satu lagi standard, kali ini untuk apa yang pengguna perlu dan harapkan daripada tablet-tablet baru mereka.
 
Warna-warna di atas paparan kelihatan lebih kaya, jelas, dan lebih baik lagi daripada iPad 2.Kekayaan warna-warna imej yang dibuat mungin kelihatan oversaturated, kerana kita jarang melihat gambar-gambar beresolusi tinggi di tempat-tempat yang lain. Paparan Super Amoled Plus HD yand dipasangkan pada kebanyakan peranti Samsung, adalah antara mampu menyaingi Paparan Retina ini.
 iPad: Dalaman dan Luaran
 Saya memutuskan untuk memberi tumpuan lebih kepada paparan dalam review ini kerana sesiapa sahaja yang membeli iPad baru ini mungkin berbuat demikian disebabkan ciri tersebut. Sesetengah orang akan memilih iPad baru ini kerana kelajuan 4G, mereka harus mengambil pilihan yang lain mungkin menunjukkan enjin quad-teras grafik,yang sepatutnya membuat permainan iPad lebih baik daripada hari ini. Bagi sesiapa berada dalam dilema sama ada hendak upgrade atau tidak kepada iPad baru ini dengan paparan Retina yang bernilai lebih $100 = RM 300 berbanding iPad 2 - jawapannya ya. Anda akan rasa perbezaannya setiap kali anda membaca pada tablet, setiap kali anda menggunakan aplikasi dengan grafik dioptimumkan, dan juga setiap kali anda melihat gambar pada iPad baru ini.
 Anda juga akan melihat perbezaan apabila anda memainkan atau merekod filem dengan resolusi1080p, atau mengambil gambar dengan kamera 5 megapiksel (kini digelar ”iSight,” danbertambah baik berbanding kamera iPad 2 yang menyedihkan (kurang-dari-1-megapiksel).Aplikasi kamera amat seronok untuk digunakan berbanding dengan  pada tablet Android yang ada sekarang ini. Memang ia kekurangan kawalan pendedahan yang lebih halus yang model Android menawarkan, tetapi aplikasi Apple bekerja dengan lebih lancar - ia adalah lebih cepat untuk memberi tumpuan, dan lebih responsif.
 Di dalam iPad ini, Apple telah memampatkan peningkatan yang sederhana. Ia dikuasakan dengan enjin A5X quad-core Cortex A9 berasaskan sistem atas cip. Ini dapat menterjemahkan iPad baru ini sebagai sebuah tablet yang mempunyai otot yang kuat dan pantas dengan grafik tinggi. Dalam ujian penanda aras yang diuji pada majlis pelancaran, iPad cemerlang di sesetengah Metrik, seperti yang anda lihat dalam carta GLBenchmark 2.1.2 di bawah:
Bagaimana baikpun iPad baru ini kelihatan dan melaksanakan kerja akan bergantung pada kandungan yang  anda lihat. Kebanyakan perkara yang anda lihat pada iPad baru akan kelihatan lebih baik daripada yang mereka lakukan pada iPad 2. Buku, majalah, aplikasi, dan laman web semua mempunyai potensi untuk kelihatan hebat, seperti tiada apa-apa yang anda lihat sebelum ini, dan permainan akan bertambah maju dalam kerumitan grafik melebihi apa yang kita ada hari ini.  Walaubagaimanapun, Ia akan mengambil masa, bagi pemaju-pemaju mengikuti dan mencipta aplikasi setaraf dengan spesifikasi baru ini.
IPad yang Besar
 Sudah penat saya menulis berkenaan paparan , namun perlu diambil perhatian bahawa Apple memecahkan tradisi dan tidak membuat iPad baru ini lebih nipis dan ringan daripada sebelumnya. IPad baru sedikit lebih tebal (0.37 inci) daripada iPad 2 (0.34 inci), Samsung GalaxyTab 10.1 (0.34 inci), dan Asus Eee Pad Transformer Prime (0.33 inci). Toshiba Excite 10 LE, yang kini memegang mahkota sebagai tablet yang paling nipis diukur dengan 0.3 inci.
 
Walaupun saya faham bahawa lilitan yang ditambah adalah untuk menampung bateri iPad baru yang lebih besar, radio 4G , dan paparan Retina,saya lebih prihatin tentang berat iPad. Apabila anda memgang iPad baru ini buat kali pertama, anda akan terus dapat menilai dan merasa perbezaan beratnya dibandingkan dengan para pesaingnya, termasuk iPad 2 dan yang paling ringan daripada Androids 10-inci-kelas, 1.12 paun Toshiba Excite 10 LE, dan 1.29 pound Asus Eee PadTransformer Prime.
IPad generasi ketiga ini mempunyai berat 1.44 paun untuk versi Wi-Fi sahaja dan 1.46 pound untuk versi 4G. Ia peningkatan sedikit daripada berat 1.33 pound iPad  2 untuk versi bukan 3G dan 1.35 pound untuk versi 3G.

Perbezaan dalam berat dapat dirasai, dan ia mungkin menjadi isu kerana anda menggunakan iPad anda untuk menunjukkan kandungan, menggunakan tangan dominan anda untuk menavigasi, dan tangan anda lebih lemah untuk menyokong peranti. Ia juga satu ciri yang memalukan, kerana iPad ini menjadikan pembacaan pada LCD lebih berdaya maju berbanding sebelum ini, namun berat yang ditambah menghalang ramai orang dari mengunakannya dalam sesi bacaan yang lama. Ia seolah-olah menyamakan perbezaan berat antaraToshiba Excite 10 LE dan iPad kepada perbezaan antara dulang kafeteria kosong dan satu lagi dulang yang sarat dengan pinggan makanan.

Bottom Line

Walaupun berat tambahan adalah satu yang mengecewakan, Apple tetap berpegang teguh di hadapan dalam segi ekosistem aplikasi, dengan lebih daripada 200,000 aplikasi yang dianggap “iPad”apps. Paparan baru dengan resolusi tinggi akan memberikan berbagai cabaran kepada komuniti pemaju IOS. Jika anda di pasaran untuk tablet - dan jika anda tidak keberatan penambat yang IOS dan Apple kenakan (disebabkan  iTunes, ketidakupayaan untuk  memindahkan fail ke tablet, kekurangan kawalan fail)- maka iPad baru menang dengan jelas. Apple iPad generasi ketiga mentakrifkan semula pasaran tablet, dan menimbulkan bar tinggi yang agak mustahil untuk ditandingi oleh para pesaing, terutamanya Android.

Retina Display. Resolutionary.

Skrin pada The New iPad ini sangat mengagumkan. Dengan satu juta pixel lebih banyak daripada HDTV 50inci di rumah anda dimuatkan di dalam skrin hanya 9.7 inci, iaitu resolusi 2048×1536 (Lebih banyak berbanding Full HD : 1920×1080), apa yang kita lakukan harian semuanya jauh lebih cantik.
Bukan hanya games dan apps yang nampak hebat, twitter dan facebook juga menyokong resolusi iPad ini. Sememangnya satu pengalaman baru yang lebih puas dan menyedapkan mata. Sukar untuk menggambarkan betapa terang dan cantiknya skrin ini, anda perlu cuba dan lihat sendiri, baru tahu.

Camera

Shibli jarang sekali menggunakan kamera pada The New iPad ini kerana kameraiPhone 4S dan HTC One X sudah cukup bagus. Tetapi, kamera iPad ini tidak kurang hebatnya. 5 Megapixel dengan optik yang sama seperti iPhone 4S. Jauh lebih tajam dan cantik berbanding iPad 2. Lihat contoh gambar di bawah ini.
Gambar indoor di dalam bilik Shibli. Terang dan berkualiti. Jauh lebih cantik berbanding iPad 2.
Gambar waktu malam, sangat kurang cahaya dan close-up. Mempunyai noise, tetapi kualiti gambar amat baik.
Lagi gambar ditangkap menggunakan The New iPad.
Gambar ini telah di zoom sebanyak 100%. Lihat betapa tajam dan banyak detail yang dapat ditunjukkan. Antara kamera yang terbaik dalam sebuah tablet.

Performance dan Battery Life.

Battery life pada The New iPad ini agak mengagumkan. Dengan Retina Display, LTE 4G, Quad-Core Graphics, iPad ini masih mengekalkan 10 jam masa bermain, sama dengan iPad 2, terima kasih kepada battery yang lebih besar dan dua kali ganda kapasitinya berbanding iPad 2.
Dari segi performance, kelajuannya tidak banyak beza dengan iPad 2. Mungkin kerana menggunakan cip pemprosesan yang sama. Kesemua perkara biasa yang dilakukan harian sedikit lebih laju, mungkin kerana iOS 5.1 yang telah di tweak oleh Apple untuk The New iPad. Tetapi, peningkatan yang sangat ketara dapat dilihat dari segi grafik. Ini kerana Apple menggunakan Quad-Core (4-teras) cip grafik di dalam iPad ini. Games dan apps yang berat dan menggunakan banyak kuasa grafik kini lebih tajam dan laju.

Wrap-up

Berbaloikah untuk membeli The New iPad ini? Pada Shibli, YA! Memang sangat berbaloi walaupun pada luarannya sama seperti iPad 2. Jika anda bermain dengan iPad ini, skrinnya yang begitu mengagumkan akan terus membuat anda jatu cinta padanya. Ditambah pula dengan sokongan 4G, Kamera yang dipertingkatkan dengan banyak dan bateri yang tahan cukup lama, The New iPad adalah tablet yang terbaik di pasaran setakat ini.
Dari SINI

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search