Panas!!! Hanya Seminggu Untuk S. Nallakaruppan Failkan Pernyataan Pembelaan Isu Saman Fitnah RM100 Juta Oleh DS Anwar Ibrahim



Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memberi tempoh sehingga 22 Mei kepada Presiden Parti India Malaysia Senator Datuk S. Nallakaruppan untuk memfail pernyataan pembelaan berhubung saman fitnah RM100 juta oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Vazeer Alam Mydin Meera turut menetapkan tarikh itu sebagai pengurusan kes.

Pada 26 Mac, Anwar memfail saman terhadap Nallakaruppan, Utusan Melayu (Malaysia) Bhd dan Ketua Pengarang Kumpulan akhbar berkenaan, Datuk Abdul Aziz Ishak, berhubung perkataan-perkataan beliau (Nallakaruppan) yang mencemar nama baiknya melalui kenyataan yang disiarkan di muka hadapan akhbar Utusan Malaysiabertarikh 20 Mac.

Nallakaruppan diwakili peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah, peguam Norhazira Abu Haiyan mewakili Utusan Melayu manakala Latheefa Koya bagi pihak Anwar.

Dalam pernyataan tuntutan, Anwar berkata perkataan fitnah yang terkandung dalam artikel akhbar berkenaan adalah palsu, tidak berasas dan disiarkan dengan niat jahat.

Anwar mendakwa beliau menghantar surat tuntutan menerusi peguamnya kepada defendan supaya menarik balik perkataan yang berbaur fitnah itu tetapi mereka gagal berbuat demikian.

Beliau menuntut ganti rugi am berjumlah RM100 juta, selain ganti rugi teruk, ganti rugi teladan, kos dan relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.

Anwar turut memohon injunksi untuk menghalang defendan dan ejen mereka daripada terus menyatakan atau menyiarkan perkataan yang berbaur fitnah itu.

-- Bernama

1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.