Ramalan Pilihanraya : PM Haji Najib Makin Keliru Untuk Tentukan Taikh Pilihanraya Umum Ke 13?



Takut jadi PM terakhir dari Umno !

Ramai yang dok sibuk buat ramalan yang Najib akan panggil PRU-13 pada bulan March 2012 ini. Tapi aku rasa susah sikit nak ambil percaya ramalan ini atas beberapa faktor di bawah:

  1. Raya Cina nak mai hujung bulan Januari ni. Baru sangat habis cuti sekolah dah mai pulak cuti raya cina. Aku rasa keadaan kelam kambut macam tu BN tak sempat buat persediaan. Maklumlah BN kan harap 90% jentara pilihanraya dia daripada pegawai-pegawai kerajaan, puak-puak ni makan gaji mana depa nak kerja masa cuti...depalah yang tak sempat buat persiapan.
  2. Masalah dalam UMNO masih berserabut. Najib umum nak bubuh calon winnable. Depa nak pastikan semua calon depa boleh menang. Maknanya ramai deng-geng veteran kena lepas kerusi depa bagi kat geng yang lebih muda dan lebih digemari oleh penyokong depa. Kononnya nak buat transformasi. Tapi masalahnya majoriti puak-puak veteren ni tak mau lepas kerusi depa, mampuihpun takpa janji jangan senang-senang nak terajang depa. Yang jadi dilemannya adalah Najib. Macam mana nak selesai benda ni dalam masa terdekat. 
  3. Najib juga nak terajang keluar sebahagian daripada pemegang kerusi menteri besar yang dok ada sekarng ni atas nama transformasi. Tapi akar umbi terutamanya penyokong MB yang ada mana mau kasi lepas. Nak pujuk puak-puak ni makan masa, mana nak sempat buat sebelum Mac.
  4. Isu panas rasuah, kronisme, nepotisme dan lain-lain yang buat Najib atau BN atau lebih tepat lagi Umno masih tak berkesudahan. Contohnya isu Lembu Shahrizat masih berkeliaran makan rumput serta anak pokok orang kampung. Orang UMNO sendiri dah naik lemas dengan skandal macam tu. Selagi isu ni tak selesai kalau Najib bubarkan parlimen alamat dia sengaja cari mampuih. Mana nak sempat bersih semua tu sebelum March.
  5. Sabah dan Sarawak yang jadi simpanan tetap kemenangan BN banyak hadapi masalah. Umno tak dapat selesaikan semua masalah tersebut sebelum March ni. Kalau depa tak ambil pot dengan Sabah dan Sarawak, alamat Putrajaya boleh kat PR.
  6. Pakatan Rakyat semakin lama semakin kuat. Mereka sekarang ni aku rasa dalam keadaan yang paling kuat sepanjang sejarah Pakatan Rakyat. Ramai puak-puak bermasalah telah kena tendang atau lari keluaq parti. Last sekali Hasan Ali kena terajang baru-baru ini. Tak ada apa yang boleh halang PR untuk maju ke depan sekarang ini, ini menakutkan lagi BN.
  7. Najib baik sikit saja daripada Pak Lah, tapi dalam masa yang sama dia memang jenis yang terlalu berhati-hati mungkin lebih teruk daripada Pak Lah, maklumlah dia tertekan takut jadi PM yang terakhir daripada Umno. Dalam keadaan macam tu tobat dia tak berani buat keputusan bubar Parlimen dan adakan PRU-13 Mac ni.
Rancangan Umno terakhir dalam keadaan terdesak adalah dengan membuat rayuan terhadap kes tutuh pungkoq Anwar Ibrahim. Depa kena pastikan Anwar terbelenggu dengan kes macam tu supaya dia tak boleh fokus PRU kalau Najib terpaksa juga membubarkan parlimen. Tinggal itu saja peluang depa nak cuba menang jugak.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.