Majlis Tuan Guru Pondok Kedah Ditubuh Demi Memartabatkan Institusi Ulama' - Tahniah MBKu Yang Prihatin...


ALOR SETAR: Institusi pondok merupakan benteng terakhir dalam menjaga dan menyelamatkan akidah masyarakat pada masa kini.

Selain itu, ia merupakan pejuang utama kepada ilmu-ilmu turath yang sangat berharga dan sekiranya tidak dipelihara akan hilang ditelan zaman.

Jika diamati pembangunan dan persekitaran pula, ia seumpama ‘Madinah Kecil’ di mana rumah tuan guru hampir dengan madrasah utama selain dikelilingi pondok anak-anak muridnya.

Segala keistimewaan dan keunikan itulah menambahkan lagi keberkatan ilmu dan kehebatan institusi pondok di mata masyarakat.

Atas semangat itulah, Hal Ehwal Sekolah Agama (Hesa) telah menganjurkan Majlis Pertemuan Para Tuan Guru Pondok di Seri Mentaloon, di sini baru-baru ini.

Hasil pertemuan yang dihadiri 19 tuan-tuan guru pondok itu, sebuah jawatankuasa khas dinamakan Majlis Tuan Guru Pondok Kedah telah dibentuk dan bernaung di bawah Hesa.

Mudir Madrasah Manabi’ Al Ulum Al Diniah, Ustaz Mohd Rejab Md Akhir telah dipilih selaku pengerusi yang pertama kepada jawatankuasa majlis tersebut.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.