Al-Fatihah: Pesawah Dari Kg Teluk, Bukit Pinang Meninggal Dunia Dijangkiti Kencing Tikus

ALOR SETAR – Seorang pesawah, Ahmad Fudzil Man, 36, yang meninggal dunia 12 Oktober lalu, disahkan positif dijangkiti kuman leptospirosis atau kencing tikus.

Timbalan Pengarah Kesihatan Kedah (Kesihatan Awam), Dr Shahidan Hashim berkata, hasil ujian darah yang dijalankan menunjukkan Ahmad Fudzil dijangkiti kuman jenis leptospirosis.

“Buat masa ini, kita masih lagi menyiasat punca jangkitan dan akan menjalankan kajian di beberapa kawasan yang pernah dilawatinya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Sementara itu, bekas isteri Ahmad Fudzil, Noraini Md Isa, 31, berkata, dua hari sebelum dimasukkan ke hospital, bekas suaminya ada mengadu kurang sihat dan pada 9 Oktober lalu, dia dibawa mendapatkan rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah sebelum ditahan untuk rawatan lanjut.

“Ketika berada di wad, badannya kelihatan kekuningan dan matanya kemerahan. Ketika ditanya doktor yang bertugas sama ada pernah mengunjungi mana-mana kawasan air terjun, arwah menafikannya.

“Dia hanya mengesahkan pergi ke sawah dan sungai kecil berhampiran sawahnya,” katanya.

Ahmad Fudzil menetap di Kampung Telok, Bukit Pinang.

Difahamkan, punca kematian belum dapat dipastikan ketika dia meninggal kerana ujian darah memerlukan masa 10 hari untuk mendapat keputusan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.