Orang Sedaka Pun Marah - Kenapa Rintihan Rakyat Tak Didengari, Peniaga Buah-Buahan Melayu Ganggu Lalulintas di Jalan Yan, Guar Chempedak

Penulis Tamu - Madisyak,


Lokasi: Jalan raya dari Guar Chempedak ke Arah Yan, Kedah.

Parlimen: Jerai (YB Ustaz Firdaus Jaafar - PAS)

DUN: Guar Chempedak (YB Datuk Ku Abd Rahman Ku Ismail - BN)

1. Sampai bila keadaan ini hendak dibiarkan atau tidak sesiapa nampak? Sudah 4 tahun gerai ini dibiarkan beroperasi di atas jalanraya. Sudah 4 tahun gerai buah-buahan ini dibiarkan menutup ruang pejalan kaki dan juga lorong pertama jalanraya. Siapa yang peduli?

2. Kepada Wakil Rakyat Parlimen dan Undangan Negeri sudah dimaklumkan setahun yang lalu. Jasa baik mereka sudah diminta agar menyuarakannya dalam Mesyuarat Majlis Tindakan Daerah yang diadakan setiap bulan. Tetapi hasilnya sehingga sekarang (ketika perkara ini ditulis) gerai tersebut masih juga di situ.

3. Masalahnya sekarang, gerai-gerai tersebut mengganggu jalanraya dan menyebabkan lalu-lintas tergendala kadang-kadang sehingga 30 minit untuk melepasi jarak 100 meter sahaja. Hal ini diburukkan lagi bila ada kenderaan yang berhenti sesuka hati untuk berurusniaga dengan gerai-gerai tersebut. Ketika bulan Ramadan baru-baru ini, masa melepasi kawasan ini adalah hampir satu jam.

4. Soalan-soalan yang hendak diketahui jawapannya adalah:

4.1. Berapa banyak wang disogokkan oleh para peniaga tersebut kepada Majlis Daerah Yan atau para Penguatkuasa mereka sehingga tiada tindakan langsung kepada mereka selama 4 tahun ini?

4.2. Kebal sangatkah para peniaga seramai kira-kira 10 orang itu sehingga tiada siapa berani bertindak?

4.3. Adakah Majlis Tindakan Daerah tidak pernah berbincang langsung perkara ini atau wakil-wakil rakyat tidak pernah bersuara mengenai perkara ini?

4.4. Sampai bila perkara ini hendak dibiarkan?

5. Kami tidak minta banyak, ubahkan gerai tersebut ke dalam sedikit supaya tidak menutup ruang pejalan kaki dan jalanraya atau pindahkan mereka ke bangunan Pasar Tani yang baru di tempat kira-kira 50 meter sahaja dari situ.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.