Bayi-Bayi Yang Dibuang Mungkin Bayi Pesta Tahun Baru



Oleh: ZULKIFLI YAHAYA





Betullah seperti kajian yang dibuat, bahawa kadar kelahiran bayi luar nikah biasanya meningkat dalam bulan 9 atau hari-hari sekitarnya, setiap tahun. Bayi ini dihasilkan dari seks bebas yang dilakukan oleh remaja yang terencat akhlaknya pada malam tahun baru.


Dalam kalendar tahunan aktiviti hedonisme di Malaysia, kegiatan berseronok suka yang paling hangat berlaku mengikut ranking berikut:

1. Malam tahun baru
2. Hari Valentine
3. Malam Merdeka (31 Ogos)

Sekarang hampir setiap hari terdapat laporan bayi dibuang di mana-mana. Kemuncaknya akan berlaku dalam bulan 9 dan 10. Apa yang dilaporkan dalam media hanyalah ‘tips of the iceberg’. Pelbagai ulasan yang dibuat oleh pelbagai pihak bagaimana menangani isu buang bayi ini, tapi hampir kesemuanya jugak adalah strategi jangka panjang.

Daripada semua ulasan yang dibuat itu, hanya satu sahaja pandangan yang boleh diterima pakai iaitu: ‘Kita kembali menjadikan Islam sebagai cara hidup dan laksanakan hukum Allah kerana hikmah pelaksanaannya ialah terdapat nakalamminallah (pencegahan dari Allah.’

Betul dan tepat sekali! Cuma soalnya perkara tersebut tidak boleh dilaksanakan besok, minggu depan, bulan depan, tahun depan… abad depan pun belum tentu. Sementara kita menunggu hukum hudud dilaksanakan atau Islam diamalkan oleh majoriti rakyat negara ini, bayi-bayi yang sudah sempurna sifat yang berada dalam perut perempuan tanpa suami akan terbit bila-bila masa sahaja. Bayi-bayi itu akan dibuang bila-bila masa sahaja. Tidakkah kita semua cemas?

Tamsilannya mudah saja. Sebuah asrama pelajar sedang mula terbakar. Maka para penghuninya mesti dikerahkan keluar selamatkan nyawa terlebih dahulu. Panggil bomba datang memadam. Bukan masanya lagi warden asrama bermesyuarat bagaimana memberi latihan kecemasan menghadapi kebakaran atau mengelak kebakaran dari berlaku. Memang perkara itu adalah asas dan sangat penting, tapi menyelamatkan dari dan harta benda sewaktu rumah sedang terbakar menjadi lebih penting ketika itu. Memadamkan kebakaran lagi penting.

Besok, lusa, tulat, tungging akan ada bayi dibuang dalam tong sampah, dimamah anjing. Dihurung semut. Come on brader, tak kan nak tengok saja dengan mata putih.

Maka di sini saya ada cadangan mengatasi jangka singkat:
1. Buat spot check terhadap semua pelajar sekolah, periksa perut pelajar perempuan. Panjangkan juga ke asrama kilang, IPT dll. Adakan ujian mengandung dan sebagainya.
2. Adakan kempen ‘Jangan Buang Bayi’ lebih serius dengan menyedarkan seluruh rakyat jelata bahawa banyak bayi luar nikah dalam perut tunggu masa saja untuk dibuang.

Pelan mengatasi jangka sederhana:
1. Gerakan besar-besaran banteras bahan lucah dalam apa bentuk jua
2. Lancarkan kempen ‘Sama-sama Menyahkan Video Lucah’ atau singkatannya SAMY VELU
3. Kerap adakan operasi cegah maksiat
4. Dan lain-lain.

Pelan lebih panjang sikit:
1. Pesatkan kerja dakwah untuk mentarbiah masyarakat supaya mengamalkan cara hidup Islam (PAS jangan dok kira ceramah politik isu semasa saja, giatkan kerja dakwah)
2. Giatkan kempen banteras budaya hedonisme

Pelan lebih panjang lagi:
1. Laksanakan hukum Allah SWT dalam pemerintahan (kena bagi dekat yang mau buat laa)

Ini bukanlah dokumen berasaskan penyelidikan tetapi menulis sekadar apa yang terlintas di fikiran. Mungkin ada cadangan lebih baik. Yang paling penting saya nak habag ialah kita kena sedag situasi yang ada ketika ini. Sedang dan bertindak, jangan tunggu lagi.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.