Terbongkar, Israel Campak 4 Orang Aktivis Kemanusiaan Yang Tercedera ke Laut


Aktivis kemanusiaan Idris Simsek, yang berada di salah satu daripada enam kapal armada Kebebasan selama serangan Israel berlangsung, mendakwa bahawa empat aktivis kemanusiaan yang terluka dilemparkan ke laut oleh tentera Israel.

Pasukan Israel juga memberikan tekanan psikologi yang besar kepada para aktivis dari armada Kebebasan, lapor harian Turki Zaman Simsek mengatakan dalam sebuah artikel yang diterbitkan pada hari Sabtu terakhir (5 / 6).

Simsek mengatakan mereka sudah menjangkakan akan adanya gangguan dari tentera Israel, tetapi tidak menyangka akan adanya serangan bersenjata.

Dia melanjutkan dengan mengatakan bahawa ia menyaksikan sendiri bagaimana aktivis yang telah mengibarkan bendera putih untuk menyerah tetap ditembak oleh pasukan Israel.

Erol Demir, aktivis lain yang berada di kapal Turki Mavi Marmara, mengatakan mereka mempunyai cuplikan film kekacauan dan pembunuhan beramai-ramai di kapal dan menyatakan bahawa rakaman itu akan menunjukkan wajah sebenar tentera Israel ke seluruh dunia.

"Mereka bahkan menembak orang yang telah menyerah. Ramai sahabat yang melihat kejadian ini. Mereka berkata kepada saya bahawa ada orang yang dibogelkan kemudian ditembak," tambahnya.

Hakan Albayrak, seorang wartawan dari harian Turki Yeni Safak yang juga berada di atas kapal, berkata, "Ini adalah pembunuhan terang-terangan yang Israel lakukan di luar sana. Mereka menyerang kami di perairan antarabangsa. Kami tidak punya senjata. Saya kira kami kehilangan lebih banyak orang. "

Tentera Israel menyerang armada Kebebasan di perairan antarabangsa di Laut Mediterranean awal pada tarikh 31 Mei, membunuh sembilan warga Turki di salah satu enam kapal armada kebebasan dan melukai sekitar 50 orang lain.

Nasib tiga orang aktivis armada Kebebasan lain masih belum diketahui.

Israel juga menangkap hampir 700 aktivis dari 42 negara di kapal armada Kebebasan, yang berusaha memecahkan pengepungan Gaza dalam rangka untuk memberikan 10.000 tan bantuan kemanusiaan kepada orang-orang telah lama menderita di wilayah itu.

-(Fq / prtv)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.