Bulan Sabit Merah Iran Akan Kirim 2 Kapal Bantuan ke Gaza Akhir Minggu Ini

Bulan Sabit Merah Iran telah memutuskan untuk mengirimkan dua kapal bantuan ke Gaza bulan ini dalam sebuah tawaran terbaru untuk mematahkan perintah yang dikenakan terhadap wilayah Gaza Palestina.

Pengarah Bulan Sabit Merah untuk urusan luar negara Abdul Rauf Adibzadeh mengatakan kepada pejabat berita negara IRNA pada malam minggu bahawa keputusan untuk mengirim kapal-kapal itu diambil setelah pertemuan dengan kementerian luar negeri.

"Satu kapal akan membawa sumbangan dan kapal yang lain akan membawa pekerja bantuan. Kapal-kapal akan dikirim ke Gaza pada akhir minggu ini," kata Adibzadeh.

Dia mengatakan Bulan Sabit Merah menyerukan relawan Iran untuk bertindak sebagai pekerja bantuan dan mendampingi kapal.

"Sukarelawan yang ingin pergi ke Gaza dan membantu rakyat tertindas di Palestin yang diduduki boleh merujuk ke laman web Bulan Sabit Merah untuk mendaftar," kata Adibzadeh.

Dia mengatakan rancangan awal adalah untuk mengirim kapal bantuan melalui negara perantara, namun berdasarkan keputusan oleh masyarakat Iran, mereka akan mengirim langsung bantuan. Dia menambahkan bahawa bantuan tersebut akan terdiri dari bahan makanan dan ubat-ubatan.

Bulan Sabit Merah Iran sebelumnya telah mengirimkan sebuah kapal yang membawa bantuan makanan dan ubat-ubatan ke Gaza pada bulan Disember 2008, tapi dicegah dari menjangkau wilayah tersebut oleh Angkatan Laut Israel.

Sumber: (fq/aby)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.