Pegawai Memerintah KD Inderapura Dipecat


Pegawai Memerintah KD Sri Inderapura yang terbakar pada Oktober 2008, ditamatkan perkhidmatan dalam Angkatan Tentera Malaysia selepas Mahkamah Tentera mendapati beliau bersalah atas dua pertuduhan berhubung kejadian itu.

Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Laksamana Tan Sri Abd Aziz Jaafar, berkata hukuman berhubung pertuduhan kehilangan kapal logistik terbesar TLDM akibat kebakaran itu disahkan bulan lalu.

"Kita boleh mengalami kebakaran di atas kapal tetapi kita tidak boleh kehilangan kapal akibat kebakaran. Ini adalah kes pertama yang menyebabkan kehilangan aset TLDM akibat kebakaran," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis penganugerahan Beret Kehormat Pasukan Khas Laut (Paskal) Sayap Penerbangan Kehormat kepada Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Lumut.

Abdul Aziz berkata walaupun pegawai berkenaan telah menyumbangkan perkhidmatan yang cemerlang dalam TLDM namun setiap perkara yang berlaku pada sebuah kapal adalah di bawah tanggungjawab pegawai memerintahnya.

Akibat kejadian kebakaran pada 8 Okt 2008, KD Sri Inderapura yang berkhidmat 14 tahun bersama-sama TLDM dengan memainkan peranan cemerlang sebagai kapal logistik terbesar TLDM serta pelbagai misi dan operasi yang melangkaui sempadan perairan negara telah dilucutkan tauliah pada 21 Jan lalu.

Sementara itu, Ahmad Zahid berkata TLDM perlu menjadi pasukan yang bukan sahaja menepati piawaian tertentu malah segala aset, keperluan dan kesiapsiagaan berada di tahap tertinggi.

"Peranan TLDM dalam membantu syarikat perkapalan dalam Ops Fajar telah mendapat pengiktirafan pasukan maritim dunia. TLDM kini diangkat sebagai satu penanda aras baru bagi menjaga aset negara di perairan antarabangsa. Ia turut diikuti oleh negara-negara lain," katanya.

Beret dan Sayap Penerbangan Kehormat diberikan kepada tokoh tertentu bagi mengenangkan jasa dan bakti sesuai dengan sumbangan mereka kepada pasukan tertentu dan TLDM di peringkat antarabangsa.

Sayap Penerbangan Kehormat merupakan lencana yang dianugerahkan sebagai tanda penghormatan dan pengiktirafan dalam menghargai jasa individu atau personaliti yang banyak menyumbang serta menabur bakti kepada pembangunan memajukan cawangan udara secara langsung atau tidak langsung. - Bernama



KUALA LUMPUR, Sun. - The KD Sri Inderapura came into service on Jan 31, 1995.

The 33-year-old vessel, which was formerly known as the USS Spartanburg County, was bought from the US for RM48 million.
It arrived in Malaysia in June 1995 after a two-month journey from Norfolk, Virginia.

The ship has a maximum displacement of 8,000 tonnes, and is 159.2 metres long and 21.2 metres wide.



Al-Kisah Pertahanan Negara 2009

Tahun ni, banyak pulak bunyik yang kita dengar pasal pertahanan negara ni. jom kita rewind balik apa yang jadik sepanjang 2009 ni.

3 September ~ Kapal Selam KD Tunku Abdul Rahman iaitu Kapal Selam pertama tiba di Pelabuhan Klang Selangor bagi memperkuatkan pertahanan negara.
8 Oktober ~ KD Seri Inderapura terbakar. Asap berkepul-kepul naik dari KD Seri Inderapura, kapal pendarat terbesar Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang terbakar semasa berlabuh di jeti Pangkalan TLDM di Lumut
8 Oktober ~ Kerajaan bercadang membeli kapal pendarat baru bagi menggantikan kapal pendarat terbesar Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM)
1 Disember ~ Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi (LIMA 2009) diadakan di Langkawi melibatkan 15 pesawat udara.

dan yang terbaru dan terpanas diperkatakan sepanjang 2,3 hari ini;

KUALA LUMPUR: Dua enjin jet pejuang buatan Amerika Syarikat F-5E bernilai AS$29 juta yang hilang dari pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), dikesan berada di Argentina.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata pegawainya sedang menyemak dengan rakan setugas di Buenos Aires untuk memastikan enjin yang hilang itu masih berada di negara berkenaan.

“Enjin yang dicuri itu dibawa ke Aregntina. Kami perlu periksa sama ada enjin itu masih berada di negara berkenaan,” katanya kepada AFP hari ini.

Laporan berita minggu ini menyatakan enjin berkenaan dijual di pasaran gelap oleh pegawai tentera kepada syarikat berpangkalan di Afrika Selatan selepas diambil dari pangkalan TUDM tahun lalu.

Selain enjin, bahagian lain pesawat pejuang itu juga dilaporkan dicuri. – AFP
dan ini pulak berita dari Bernama;

BAGAN DATOH, 19 Dis (Bernama) — Enjin pesawat pemintas F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) disedari hilang pada 2007 telah dijual kepada sebuah syarikat antarabangsa dari sebuah negara yang berpangkalan di Amerika Selatan, kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata syarikat antarabangsa itu dipercayai telah mengupah ejen tertentu untuk melarikan enjin pesawat bernilai RM50 juta itu ke luar negara.

“Kementerian akan mengambil tindakan dari segi perundangan peringkat antarabangsa untuk mendakwa syarikat yang terbabit mengupah untuk melarikan enjin itu ke luar negara.

“Mereka yang terbabit dalam kumpulan bawahan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) merupakan pengkhianat kepada negara dan wajar dikenakan undang-undang yang tegas,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Rakan Alam Sekitar di sini hari Sabtu.

Ahmad Zahid mengesahkan semua dokumen mengenai penjualan enjin itu telah diperoleh oleh polis.

“Syarikat antarabangsa itu berminat membeli enjin itu kerana harganya yang murah, kerana ia merupakan alat ganti yang dikategorikan sebagai rosak yang akan diperbaiki,” katanya.

Beberapa akhbar tempatan hari ini melaporkan polis menahan empat orang termasuk pegawai TUDM berhubung kehilangan enjin pesawat pemintas F-5E bernilai kira-kira RM50 juta itu. – BERNAMA

p/s : orang ramai skang dok bergosip kata ini antara alasan nak beli pesawat baru. bila beli pesawat baru, dapatlah komisen. kaya kaya. Sumber: Sini

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.