Nurul Izzah lancar komik terbaru Zunar Jumaat ini



KUALA LUMPUR, 31 Mac: Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar akan melancarkan majalah terbaru Zunar berjudul Isu Dalam Katak. Majlis tersebut akan diadakan pada hari Jumaat 2 April, jam 11 pagi di restoran Pak Amjal, Pantai Baru, Kuala Lumpur.

Isu Dalam Katak adalah sebuah majalah kartun isu semasa yang dihasilkan oleh Zunar serta kartunis-kartunis seperti Jonos, Ronasina, Art, Lan dan Naza.

“Tempat tersebut dipilih kerana kami mahu venue pelancaran kali inilebih dekat kepada rakyat, iaitu di sebuah restoran tepi jalan berbanding hotel atau dewan,” kata Zunar dalam satu kenyataan medianya.

Restoran Pak Amjal terletak di tengah laluan ke Kuala Lumpur, dengan itu memudahkan orang ramai untuk hadir dan bertemu dengan mereka. Selain itu ia terletak berhadapan pintu masuk Universiti Malaya, dengan itu memberi kemudahahan kepada mahasiswa untuk hadir bersama.

Selain majlis pelancaran dan ramah mesra, juga diadakan sesi bertemu kartunis, karikatur dan bacaan puisi. Majlis akan bermula jam 10 pagi hingga 5 petang.

Antara yang menarik dalam Isu Dalam Katak ialah seksyen “wilayah katak”yang dipenuhi dengan karya-karya menyindir ahli politik yang melompat seperti ruangan “Wikipakdia” yang mengupas spesis-spesis katak di Malaysia.

Selain itu, ada kartun khas tentang kes fitnah kedua terhadap Anwar Ibrahim, dengan tajuk “6 Jahanam”, kisah dimulakan dengan membongkar kepincangan yang berlaku dalam konspirasi pertama pada 1998 membawa kepada kepincangan konspirasi kedua.

Juga komik “Dari Kerana Mata” yang menghimbau kembali tragedi 20 September 1998 di lokap Bukit Aman.

Kartunis penyumbang ialah Enot, Haili, Enot, Nur, Abdullah Jones, Roy, Rockafalas, Madsein, Kidol dan Ubilepih. Manakala penulis ialah Hishamuddin Rais, Pyanhabib, Pusparos, Benludin, Aki Lanang dan Tok Wan.

Buku setebal 84 muka surat dan dijual dengan harga RM10 setiap naskhah.

“Pada 20 Mac lepas, sepasukan polis dari IPD Jasin Melaka merampas majalah-majalah kartun kami — Gedung Kartun, Perak Darul Kartun, Isu Dalam Kartun dan 1Funny Malaysia,” kata Zunar.

Februari lepas, majalah sama juga dirampas di Seberang Jaya, Butterworth, Permatang Pauh serta beberapa kawasan lagi di Pulau Pinang.

“Ogos tahun lepas, pegawai-pegawai KDN merampas 408 naskah sulung majalah Gedung Kartun di pejabat saya di Brickfields, Kuala Lumpur. Juga dirampas ialah plat dari kilang percetakan.

Semua majalah ini boleh dibeli secara online di website www.cartoonkafe.com atau email kepada cartoonkafe@gmail.com This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it atau hubungi pejabat Sepakat di 03 22744931 untuk keterangan lanjut. - Harakahdaily

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.