Laporan Washington: Zahrain bidas Malaysiakini

.


Ahli parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Hashim membidas Malaysiakini berhubung laporan sebuah seminar berprofail tinggi mengenai kehakiman dan kerajaan Malaysia di Washington DC yang turut dihadirinya.

Seminar itu anjuran sebuah badan pemikir terkemuka - Pusat bagi Strategi dan Pengajian Antarabangsa (CSIS) dan dihadiri oleh pegawai kerajaan Amerika, aktivis, diplomat dan rakyat Malaysia di sana.

Zahrain mendakwa Malaysiakini membekalkan maklumat berhubung seminar itu kepada blogger Raja Petra Kamaruddin, yang kemudiannya memutar-belitkan fakta menjadiakan majlis itu sesuatu yang negatif.

Ketika ucapan penggulungan terima kasih terhadap titah Yang di-Pertuan Agong, Zahrain menuduh Malaysiakini bersekongkol dengan Raja Petra bagi menyerang Barisan Nasional untuk kepentingan Pakatan Rakyat.

Bekas ahli parlimen PKR itu merujuk kepada seminar yang bertajuk 'Urustadbir dan Keluhuran Undang-Undang di Malaysia' yang disiarkan pada 25 Februari lalu.

Dalam pengumuman CSIS yang dikeluarkan seminggu sebelum majlis itu, ia menyatakan bahawa seminar dua jam itu adalah program terbuka. Tetapi penganjurnya kemudian telah mengubah fikiran dan menjadikannya program tertutup.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Aziz (kanan) merupakan satu-satunya wakil Malaysia.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan pengerusi penal penasihat SPRM, Datuk Abdul Hamid Mohamad turut dijemput untuk berucap tetapi tidak hadir.

Selain Zahrain, seorang lagi MP, Wee Choo Keong (PKR-Wangsa Maju) juga dikesan turut bersama rombongan Nazri.

Pendedahan 'hubungan baik' antara Zahrain, Wee dan Nazri berlaku dua minggu selepas beberapa MP PKR berpaling tadah.

Ia memperhebatkan khabar angin bahawa BN cuba memancing MP pembagkang bagi membolehkan mereka memperolehi majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

Zahrain juga membidas seorang penyumbang Malaysiakini - Terence Netto - yang disifatkannya sebagai penulis upahan.

Berikutan itu, beliau menggesa pihak berkuasa termasuk Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk menyiasat Malaysiakini, Raja Petra dan kumpulan yang beliau gelarkan sebagai “penulis hantu” serta “pengampu” Pakatan Rakyat.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.