Mekah Dilanda Hujan Lebat Lagi


RIYADH 14 Feb. - Hujan lebat yang melanda Mekah semalam menenggelamkan beberapa daerah dan jalan-jalan raya di kota suci itu, lapor media Arab Saudi, sekali gus meningkatkan kebimbangan berulangnya banjir kilat yang membawa maut di sebuah bandar berhampiran, November tahun lalu.

Saluran televisyen milik negara al-Ekhbariya, menunjukkan rakaman beberapa jemaah sedang bersembahyang di atas lantai marmar putih yang basah, sementara beberapa orang yang lain sedang mengelilingi kaabah.

Lokasi Mekah di tengah-tengah lembah padang pasir yang berbukit-bukau, menyebabkannya terdedah kepada banjir kilat ekoran hujan luar biasa lebat.

Kaabah pernah diperbaiki beberapa kali sebelum ini selepas rosak akibat banjir.
Hujan lebat di Mekah berlaku serentak dengan musim cuti sekolah yang bermula Khamis lalu dan ia sering menarik beribu-ribu pelawat terutamanya daripada Arab Saudi.

Hujan jarang berlaku di negara padang pasir itu tetapi kira-kira 130 maut November lalu semasa kemuncak musim haji selepas hujan lebat melanda bandar Jeddah yang terletak lebih kurang 80 kilometer di barat Mekah, mengakibatkan banjir kilat yang turut merosakkan beratus-ratus harta benda ekoran sistem kumbahan bandar itu yang teruk.

Abdallah al-Jeddawi, dari pertahanan awam Arab Saudi memberitahu al-Ekhbariya, tiada kejadian banjir dilapor di Mekah.

"Keadaan kini tenang tetapi beberapa jalan-jalan raya dan daerah di Mekah ditenggelami air," katanya tanpa menyatakan butiran lanjut.

Perkhidmatan berita dalam talian bagi akhbar al-Hayat melaporkan, pasukan pertahanan awam sedang berusaha menyelamatkan 30 orang yang terperangkap di dalam kereta mereka di Mekah. - Reuters

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.