PETALING JAYA: Syarikat telekomunikasi, MAXIS Bhd (MAXIS) dilapor
kehilangan sejuta pelanggan sepanjang 12 bulan lalu manakala sepanjang
tempoh tiga bulan pertama tahun ini, lebih 400,000 pengguna meninggalkan
syarikat itu.
Walaupun syarikat mencatatkan peningkatan pendapatan dalam tempoh tiga
bulan pertama tahun ini, namun tindakan pelanggan meninggalkan syarikat
itu mungkin menjadi pengajaran kepada MAXIS untuk lebih berhati-hati
dalam menjaga hubungan dengan pelanggan.
Sebahagian besar pelanggan meninggalkan MAXIS tahun ini dikaitkan dengan
isu yang menjadi tumpuan di media sosial baru-baru ini yang melibatkan
insentif data internet yang disediakan syarikat untuk pelanggan baharu
MAXISOne tetapi tidak terpakai untuk pelanggan lama.
Pengguna mobil internet MAXIS dilapor jatuh kepada 8.5 juta pengguna
dalam tempoh suku pertama tahun ini berbanding sembilan juta pengguna
dalam tempoh yang sama tahun lalu, lapor akhbar perniagaan Malaysia
Reserve berdasarkan laporan suku tahunan syarikat itu.
Pendapatan MAXIS meningkat kepada RM484 juta untuk tiga bulan pertama
tahun ini berbanding RM477 juta untuk tempoh yang sama tahun lalu, hasil
pengurangan operasi syarikat, kata akhbar itu yang memetik
penganalisis.
Namun, pendapatan syarikat daripada perkhidmatan prabayar dan pascabayar
jatuh 2.5 peratus dan 1.7 peratus kepada RM1.02 bilion dan RM994 juta.
Menurut penganalisis itu, MAXIS terlalu lambat memberi reaksi terhadap perubahan pasaran.
Katanya, pesaing seperti DiGi dan Celcom telah menawarkan pelan lebih
murah manakala syarikat telco kecil iaitu UMobile dan TuneTalk telah
‘makan’ pasaran MAXIS.
“Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, MAXIS seperti leka. Syarikat ini
terlalu yakin dan selesa serta menganggap pelanggan akan sentiasa
bersama mereka,” kata ketua sebuah firma sekuriti di ibu negara yang
dipetik akhbar itu.
Akhbar itu melaporkan, berdasarkan analisis, kehilangan pelanggan MAXIS merupakan kemenangan besar kepada pesaingnya.
Sebagai contoh, suku pertama tahun lalu, pelanggan baru DiGi
Telecommunications Sdn Bhd meningkat sebanyak 450,000 orang sementara
MAXIS kehilangan 377,000 pelanggan.
Baru-baru ini, MAXIS memohon maaf di atas layanan tidak adil dan
menawarkan data percuma 3GB kepada pelanggan MAXISOne yang tidak puas
hati dengan pelan data internet.
Ketua Pegawai Eksekutifnya, Morten Lundal dan Ketua Bahagian Pelanggan,
Dushyan Vaithiyanathan, tampil memohon maaf pada sidang video Facebook
secara langsung pada 8 April lalu.
0 comments:
Post a Comment