Makin PARAH!!! AMK Pulau Pinang Desak Ketua Menteri, Lim Guan Eng Mohon Maaf.. Kenapa? Jom Terjah!!!




GEORGE TOWN: Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang mendesak Ketua Menteri, Lim Guan Eng menarik balik dan memohon maaf secara terbuka atas keterlanjuran membuat tuduhan melulu terhadap lima wakil rakyat PKR berikutan isu usul tambakan laut.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan AMK di sini hari ini tuduhan itu tidak berasas dan tidak sepatutnya dikeluarkan seorang ketua kerajaan kepada Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) yang menyokong kepimpinan beliau sejak 2008.


"Angkatan Muda Keadilan Pulau Pinang amat kecewa terhadap tuduhan Ketua Menteri Lim Guan Eng yang mengatakan bahawa lima Adun Keadilan memihak kepada Umno adalah tidak wajar.

"Keputusan untuk tidak mengundi pada usul isu tebus guna tanah seluas lebih 2,600 hektar itu tidak boleh dijadikan kayu ukuran untuk sewenang-wenangnya menuduh Adun Keadilan memihak kepada Umno," menurut kenyataan itu.

Kenyataan itu berkata lima Adun itu mempunyai pandangan berbeza dan mengambil pendirian untuk berkecuali sewaktu undian dijalankan pada sesi perbahasan usul yang dikemukakan seorang Adun daripada Barisan Nasional (BN) dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jumaat lepas (20 November).

Katanya, Lim yang juga Setiausaha Agung DAP sepatutnya lebih memandang serius terhadap Adun Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu yang secara terang-terangan menyokong usul berkenaan dan memihak kepada Umno sebelum membuat tuduhan dengan melabel Adun Keadilan memihak kepada Umno.

Semalam, Lim berkata PKR mesti menilai dengan teliti keputusan lima Adun parti itu yang berkecuali dalam proses pengundian usul dikemukakan pembangkang pada sidang DUN, Jumaat lepas.

Lim berkata berdasarkan pendirian itu, lima wakil rakyat PKR itu disifatkan 'bersama Umno'.

Pada Jumaat lepas, sidang DUN Pulau Pinang menolak usul Muhamad Farid Saad (BN-Pulau Betong) yang mencadangkan supaya semua projek penambakan tanah di laut bagi pembangunan tertakluk kepada perdebatan umum.

Speaker Datuk Law Choo Kiang menolak usul itu selepas 23 anggota dewan menentang, 10 menyokong dan lima berkecuali.

Usul itu juga disokong anggota DAP Teh Yee Cheu (DAP-Tanjung Bungah).

Lima Adun yang berkecuali ialah Ong Chin Wen (PKR-Bukit Tengah), Dr Norlela Ariffin (PKR-Penanti), Lee Khai Loon (PKR-Machang Bubuk), Cheah Kah Peng (PKR-Kebun Bunga) dan Dr T.Jayabalan (PKR-Batu Uban).

Bagaimanapun, Teh memohon maaf kerana mengundi menyokong usul itu pada sidang media selepas persidangan dewan undangan negeri.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.