Terkini!! Punca Sebenar MH179 Pesawat MAS Mendarat Cemas di KLIA Pada 10 Mei 2015.. Jom Terjah!!!





Berita Terkini punca sebenar MH179 pesawat MAS mendarat cemas di KLIA pada 10 Mei 2015. 

Pesawat MH179 yang berlepas dari KLIA ke Colombo pada pukul 11.30 malam 9 Mei 2015 terpaksa berpatah balik ke KLIA dan selamat mendarat pada pukul 1.30 pagi 10 Mei 2015 selepas berlegar lebih kurang 2 jam di Perairan berdekatan Pulau Ketam. 

Untuk makluman, sebuah pesawat wajib untuk membakar bahan api ketika membuat pendaratan cemas jika penerbangan tidak melebihi 1 jam dari tempoh berlepas. 

Ini adalah langkah Standard Procedure (SOP) pendaratan cemas dimana beban pesawat yang berlebihan dengan bahan api sedia ada ketika berlepas akan membahayakan proses pendaratan. Jika pesawat mendarat dengan terlebih had berat (Overweight), ia akan merosakkan struktur pesawat atau lebih teruk pesawat akan musnah ketika pendaratan. 

Difahamkan, punca utama MH179 mendarat cemas susulan berlaku masalah teknikal dalam sistem pesawat tersebut. 

Untuk info, MH179 sepatutnya berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada pukul 11.30 malam dan sepatutnya tiba di Colombo pada 2:18 pagi waktu tempatan.

punca-mh179

Punca MH179 Mendarat Cemas Di KLIA 10 Mei 2015

1. Jika berlaku masalah teknikal pada sistem pesawat, kapten wajib membuat keputusan sama ada patah balik atau meneruskan penerbangan. Namun, Kapten MH179 bertindak bijak demi keselamatan penumpang dengan berpatah balik ke KLIA. MH179 membuat keputusan untuk pendaratan cemas selepas 20 minit berlepas dari KLIA.

2. Dalam sistem penerbangan SOP pendapatan cemas, pesawat yang baru sahaja berlepas dari landasan (KLIA) dalam tempoh lebih kurang 1 jam perlu membuang bahan api. Caranya adalah berlegar diudara dan mengekalkan posisi sementara untuk membakar bahan api yang berlebihan. Selalunya proses membakar bahan api mengambil masa 2 jam.

3. Selepas membakar bahan api pada kadar yang telah ditetapkan, pesawat MH179 akan diberi kebenaran untuk mendarat semula.

4. Tujuan utama adalah untuk elakkan melapetaka ketika proses pendaratan cemas. Selain itu, pendaratan pesawat dengan melebihi muatan yang berlebihan akan merosakkan struktur pesawat.

5. Pada pukul 1.30 pagi 10 Mei 2015, semua anak kapal termasuk penumpang selamat mendarat di KLIA.

Foto Jejak MH179 Selamat Patah Balik Ke KLIA 10 Mei 2015
Foto MH179 berlegar di ruang udara Selat Melaka dan berdekatan Pulau Ketam selama 2 jam untuk membakar bahan api sebelum proses pendaratan cemas.

berputar

MH179 menuju ke KLIA untuk tujuan pendaratan

menuju

Sementara itu, Bernama melaporkan: MAS dalam kenyataan hari ini mengesahkan, komander penerbangan membuat keputusan bagi memastikan keselamatan dan keselesaan penumpang lain dalam pesawat berkenaan selepas penumpang yang mabuk itu mula mengganggu kru penerbangan, sebagai sahaja pesawat berada di udara.

Oleh kerana saiz badan (penumpang berkenaan) yang besar, penumpang lain terpaksa membantu anak kapal daripada gangguan penumpang terbabit," menurut kenyataan MAS itu.

Penumpang yang mabuk itu diserahkan kepada pihak berkuasa sebaik tiba di KLIA, menurut kenyataan itu.

Pesawat MAS penerbangan MH179 itu kemudian berlepas ke Colombo pada 10.06 pagi, hari ini.

Laman web jejak pesawat 'Flightradar24' dalam Twitternya pada 1.30 pagi tadi memaklumkan bahawa pesawat MH179 berpatah balik selepas dua jam membakar bahan api di perairan Selat Melaka untuk mengurangkan berat pesawat, sebelum mendarat. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.