Berita Terkini punca sebenar MH179
pesawat MAS mendarat cemas di KLIA pada 10 Mei 2015.
Pesawat MH179 yang
berlepas dari KLIA ke Colombo pada pukul 11.30 malam 9 Mei 2015 terpaksa
berpatah balik ke KLIA dan selamat mendarat pada pukul 1.30 pagi 10 Mei
2015 selepas berlegar lebih kurang 2 jam di Perairan berdekatan Pulau
Ketam.
Untuk makluman, sebuah pesawat wajib untuk membakar bahan api
ketika membuat pendaratan cemas jika penerbangan tidak melebihi 1 jam
dari tempoh berlepas.
Ini adalah langkah Standard Procedure (SOP)
pendaratan cemas dimana beban pesawat yang berlebihan dengan bahan api
sedia ada ketika berlepas akan membahayakan proses pendaratan. Jika
pesawat mendarat dengan terlebih had berat (Overweight), ia akan
merosakkan struktur pesawat atau lebih teruk pesawat akan musnah ketika
pendaratan.
Difahamkan, punca utama MH179 mendarat cemas susulan berlaku
masalah teknikal dalam sistem pesawat tersebut.
Untuk info, MH179
sepatutnya berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada pukul
11.30 malam dan sepatutnya tiba di Colombo pada 2:18 pagi waktu
tempatan.
Punca MH179 Mendarat Cemas Di KLIA 10 Mei 2015
1.
Jika berlaku masalah teknikal pada sistem pesawat, kapten wajib membuat
keputusan sama ada patah balik atau meneruskan penerbangan. Namun,
Kapten MH179 bertindak bijak demi keselamatan penumpang dengan berpatah
balik ke KLIA. MH179 membuat keputusan untuk pendaratan cemas selepas 20
minit berlepas dari KLIA.
2. Dalam
sistem penerbangan SOP pendapatan cemas, pesawat yang baru sahaja
berlepas dari landasan (KLIA) dalam tempoh lebih kurang 1 jam perlu
membuang bahan api. Caranya adalah berlegar diudara dan mengekalkan
posisi sementara untuk membakar bahan api yang berlebihan. Selalunya
proses membakar bahan api mengambil masa 2 jam.
3. Selepas membakar bahan api pada kadar yang telah ditetapkan, pesawat MH179 akan diberi kebenaran untuk mendarat semula.
4.
Tujuan utama adalah untuk elakkan melapetaka ketika proses pendaratan
cemas. Selain itu, pendaratan pesawat dengan melebihi muatan yang
berlebihan akan merosakkan struktur pesawat.
5. Pada pukul 1.30 pagi 10 Mei 2015, semua anak kapal termasuk penumpang selamat mendarat di KLIA.
Foto Jejak MH179 Selamat Patah Balik Ke KLIA 10 Mei 2015
Foto
MH179 berlegar di ruang udara Selat Melaka dan berdekatan Pulau Ketam
selama 2 jam untuk membakar bahan api sebelum proses pendaratan cemas.
MH179 menuju ke KLIA untuk tujuan pendaratan
0 comments:
Post a Comment