Allahu Rabbi!!! (Wajib Baca) Jerat Maut Kelayakan Baru Pinjaman, Hidup Di Bawah Kemampuan.. Jom Terjah!!!



Ramai kakitangan kerajaan yang mulutnya terlopong melihat kelayakan baru ini.
 

Air liur mula meleleh... hati meronta-ronta
Ye lah.. dulu tak mampu beli harga rumah yang macam tu..
sekarang dah mampu beli.


Apa lagi.. gelojak jiwa membara!


Bagi yang bergaji asas RM 2,000, dulu cuma mampu jeling harga rumah berharga sehingga RM255K sahaja.


Apartment kos rendah, kos sederhana, atau teres subsale di kawasan yang agak jauh dari bandar.


Tapi sekarang bila kelayakan pinjaman sudah naik, mereka sudah boleh jeling rumah berharga sehingga RM320K.


Lebih banyak pilihan dan mungkin sudah boleh beli rumah teres dua tingkat subsale jika lokasi jauh sedikit dari pusat bandar.




  
Katakan  Malik, seorang kakitangan awam berjawatan pembantu tadbir gred N17 berumur 30 tahun ingin membeli sebuah rumah berharga RM320K dari pasaran subsale.


Beliau ingin membuat pinjaman penuh 100% untuk tempoh 30 tahun.
Beliau pilih insurans MRTA dari Etiqa.


Nak tahu anggaran bayaran balik, beliau beliau gunakan kalkulator pembayaran balik pinjaman yang disediakan di laman web BPP.

Key in maklumat yang diperlukan.






Hasilnya bayaran ansuran bulanan dijangka RM 1,597.55





Ini bermakna sekiranya Malik beli rumah yang berharga RM320K ni, bayaran ansurannya adalah sebanyak RM RM 1,597.55 sebulan.




Mari kita kira berapa Debt Service Rationya.

Gaji asas Malik tadi adalah RM2K sahaja. Tambah dengan elaun tetap lebih kurang RM595
Gaji gaji tetapnya adalah RM 2596

Andaikan Malik tak ada hutang lain kecuali pinjaman perumahan kerajaan ini, kadar DSRnya adalah:

DSR = (komitmen bulanan / pendapatan) x 100

DSR = (1,597.55/2595) x 100
         = 61.6%

Wowww.. Nisbah bayaran hutangnya sudah melebihi 61%.
ni baru pinjaman perumahan tu je.

Kalau dia ada pinjaman kereta, pinjaman peribadi atau kad kredit?

Bayangkan kalau dia ada ansuran bulanan kereta sebanyak RM400, komitmennya jadi RM400 + RM1,597.55
= RM1997.55

DSR = (1,997.55/2595) x 100
         = 77%

wowowwww....

77% wang gajinya hanya untuk bayar hutang!





Mana duit untuk makan?
Mana duit untuk minyak kereta?
Mana duit untuk tol?
Mana duit untuk simpanan?
Mana duit untuk perbelanjaan keluarga?

Nampak tak bahayanya buat pinjaman kerajaan mengikut kelayakan maksima ini?

Pada akhirnya, kakitangan awam yang terikut-ikut trend ini akan makin tertekan kerana menanggung gaya hidup yang mereka sebenarnya tak layak.


Mereka layak buat pinjaman sebanyak itu,tapi mereka belum layak untuk tinggal di rumah semahal itu.

Hidup di bawah kemampuan.

 
Ini kata kuncinya, saya ulang sekali lagi.

Kecuali!

Kecuali mereka beli untuk disewakan. Bayar bulanan RM1,597.55 tapi rumah tu disewakan pada kadar sewa RM 2K sebulan.
Haa.. yang ni baru kena.

Mereka duduk menyewa atau duduk di kuarters sahaja dengan bayaran yang lebih kecil.


Baik, in adalah jadual kelayakan yang baru, berbanding kelayakan yang lama.


Bil
Gaji Bulanan Hakiki (RM)
Kelayakan sebelum ini (RM)
Kelayakan Pinjaman mulai 2015 (RM)
 1
8,500 ke atas
450,000.00
600,000.00
2
6,500 ke 8,499
450,000.00
562,000.00
3
5,500 ke 6,499
420,000.00
525,000.00
4
4,500 ke 5,499
400,000.00
500,000.00
5
3,500 ke 4,499
380,000.00
475,000.00
6
3,000 ke 3,499
320,000.00
400,000.00
7
2,500 ke 2,999
280,000.00
350,000.00
8
2,000 ke 2,499
255,000.00
320,000.00
9
1,500 ke 1,999
205,000.00
260,000.00
10
1,200 ke 1,499
168,000.00
210,000.00
11
1,000 ke 1,199
130,000.00
150,000.00
12
800 ke 999
105,000.00
120,000.00
13
799 dan ke bawah
80,000.00
120,000.00



-SUMBER

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Murah Giler: Sapa Nak Order Klik Image

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.