Hangat!!! Tragedi MH17: Bongkar Lagi Laporan Palsu Media Rusia Tentang Laluan MH17.. Jom Terjah!!!

Gambar menunjukkan laluan penerbangan MH17
yang didakwa diubah suai agensi berita RT

Menurut laporan Open Newsroom (http://sy4m.co/GOpenNewsroom), sebuah laman perkongsian maklumat kewartawanan, Martin Walther berkata, laporan RT itu adalah sebahagian propaganda Russia dalam mengubah data sebenar dengan melaporkan data palsu kepada awam. 

“Gambar yang diambil dari siaran RT itu salah sama sekali. Apa yang mengejutkan, sumber RT gunakan adalah dari laman Flightaware.com manakala laman flightradar24.com menunjukkan sebaliknya.
“Flightaware kekurangan data untuk Ukraine kerana mereka tidak mempunyai penerima (receiver) bagi kawasan itu (http://flightaware.com/adsb/),” katanya di ruang perkongsian terbabit.

Menurutnya, RT menggunakan sumber yang tidak mencukupi dan salah sama sekali. Berpunca daripada itu, maklumat salah kemudian diterima masyarakat dunia bahawa MH17 menggunakan laluan berisiko. 

RT, yang sebelum ini dikenali sebagai Russia Today, adalah sebuah saluran TV berita pelbagai bahasa berpusat rangkaian di Russia, membentangkan berita, dokumentari, bual bicara dan perdebatan serta berita sukan. 

Ahmad berkata, memang benar apa yang diperkatakan di Open Newsroom bahawa data Flightaware.com yang dijadikan rujukan dalam laporan berkenaan hanyalah anggaran kerana bergantung sepenuhnya kepada Global Positioning System (GPS). 

"Malah semua data dalam talian ini boleh diubah suai pihak tertentu selepas pesawat tidak merekodkan laluan penerbangan," tegasnya. 

Justeru, adalah tidak beretika jika agensi berita hanya menggunakan sumber lemah seperti itu untuk menjual teori mengatakan laluan digunakan MH17 adalah di luar kebiasaan. 

"Kita harus sedar bahawa ini adalah konflik geopolitik membabitkan Russia, Ukraine dan pemberontak. Oleh itu, pasti ada usaha untuk cuba menutup kesalahan atau kelemahan masing-masing. 

“Tambahan pula, pasukan siasatan awal menghadapi pelbagai kekangan untuk menyiasat lokasi kejadian dan ini menambahkan kecurigaan kita, " kata bekas Ketua Jabatan Kejuruteraan Aeroangkasa Universiti Putra Malaysia itu. 


Beliau menegaskan, MAS tidak harus dipersalahkan kerana menggunakan laluan udara berkenaan namun mempersoalkan tindakan Kerajaan Ukraine yang tidak menutup terus ruang udara di lokasi kejadian selepas berlaku beberapa insiden sama sebelum ini. ~hmetro

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.