4 Hakim Tolak Permohonan, Lagi 3 Sokong : Apa Sebenarnya? Jom Terjah!!!

4 hakim tolak permohonan
Putrajaya: Majalah mingguan The Herald yang diterbitkan oleh Gereja Katolik dilarang menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan versi bahasa Melayu.

Ia berikutan keputusan Mahkamah Persekutuan semalam menolak permohonan bagi mendapat kebenaran untuk merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang mengeluarkan perintah larangan itu sebelum ini. 


Panel tujuh anggota yang dipengerusikan oleh Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria itu mencapai keputusan majoriti 4-3 itu. 

Arifin bersama Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Md Raus Sharif, Hakim Besar Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinuddin dan Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Suriyadi Halim Omar menolak permohonan itu.

Tidak boleh membuat rayuan

Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum bersama Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Zainun Ali dan Tan Sri Jeffrey Tan Kok Wha membenarkan permohonan Gereja Katolik.

Keputusan semalam bermakna keputusan Mahkamah Rayuan sebelum ini kekal dan Gereja Katolik tidak boleh lagi membuat rayuan. 


Dalam menolak permohonan itu, Arifin berkata keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) berhubung keputusan pengharaman penerbitan berkenaan adalah sah di sisi undang-undang dan munasabah.

Bagaimanapun, Malanjum berpendapat permohonan itu wajar dibenarkan dengan mengambil kira kepentingan umum berkaitan kes itu dan keperluan Mahkamah Persekutuan merumus penyelesaian bagi persoalan undang-undang yang dibangkitkan. Zainun dan Jeffrey juga membuat penghakiman memihak kepada Gereja Katolik.


-BeritaHarian

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.