Selepas PRU 13: Rakyat Dihukum Dengan Kenaikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) Untuk Elak Bangkrap.. Apa Kata Rakyat?? Jom Terjah!!




(Oleh Norutul Ilham)
KUALA LUMPUR 9 MEI: Belum pun seminggu BN menang Pilihan Raya Umum ke-13, rakyat dihukum dengan kenaikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) ke atas semua barangan dan perkhidmatan yang dikenakan kepada pengguna.
Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid menganggap tindakan itu sebagai padah yang diterima rakyat kerana mengundi BN dalam PRU lalu walaupun Pakatan Rakyat secara tegas memberi jaminan akan menghapuskan GST sekiranya memerintah Putrajaya.
“Daripada tahun lepas semasa sidang Dewan Rakyat, kerajaan beritahu mereka tiada pilihan selain mengenakan cukai kepada rakyat sehingga enam peratus, jika tidak negara akan bankrap.
“Disebabkan rakyat sudah pun memilih BN, jadi mereka tidak perlu mengeluh dan inilah padahnya yang akan mereka terima,” katanya kepada Keadilan Daily.
Katanya, walaupun kenaikan enam peratus, namun jika dihitung dengan keseluruhan setiap hari, seseorang rakyat terpaksa membayar 66 peratus cukai yang dikenakan kerajaan.
“Daripada bangun tidur, berus gigi, sarapan, pergi kerja, balik kerja, bak kata setiap apa yang dibuat akan dikenakan cukai.
“Ini namanya kerajaan zalim, keterlaluan mahu ‘hisap darah’ rakyat. Semuanya terpaksa ditanggung mereka,” ujar Abdullah yang juga Pengerusi Biro Pekerja KEADILAN.
Beliau juga hairan sikap rakyat yang masih ‘berminat’ memberi sokongan kepada BN walaupun mereka tahu akan menanggung beban itu.
“Rakyat yang pilih BN agaknya reda dengan kenaikan harga barang dan cukai. Bermakna mereka sokong BN sokong untuk harga naik.
“Saya tidak hairan kalau lepas ini pula harga minyak juga akan naik. Jadi terima sajalah kerana anda sokong BN,” katanya.

2 comments:

  1. harap negeri2 yg ditadbir oleh PR melakukan sesuatu cthnyer menambahkan lagi kawasan lingkungan wifi,diskaun elekktrik..apa2lah yg kerajaan negeri mampu utk menolong rakyat dinegeri yg ditadbir PR tersebut...moga langkah2 ini akan membuka mata rakyat yg sanggup membangangkan diri menyokong UMNO/BN......

    ReplyDelete
  2. Susahnya hidup depa noo. tk brsyukur la tu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.