Kontroversi Berapi!! Pelakon Tasha Shilla Peragakan Pakaian Lambang Salib di Anugerah Skrin 2012.. Jom Terjah!!!


Minggu lepas, berlangsungnya majlis pelancaran tema pakaian ‘fairy tale’ untuk Anugerah Skrin 2012. Sempena majlis ini, beberapa orang selebriti wanita iaitu Erra Fazira, Anzalna Nasir termasuklah Tasha Shilla telah memperagakan baju dari pereka fesyen masing-masing.

Namun, timbul isu tak diingini apabila baju rekaan Hazwani Osman yang diperagakan oleh Tasha Shilla dikatakan mempunyai simbol salib. Para peminat yang melihat rekaan ini mengakui bahawa pereka fesyen tidak sensitif dan ia menimbulkan ketidak-puashatian terhadap mereka.

 

Sebentar tadi,  berjaya menghubungi Tasha Shilla dan selebriti ini agak terkejut apabila diajukan pertanyaan mengenai simbol ‘salib’ tersebut.

‘Hah?? Memang tak perasan pun dan bagi Tasha memang tak ada apa-apa simbol pun pada baju yang diperagakan Tasha,” tegas Tasha ketika ditanya.

Ditanya samada Tasha terlepas pandang mengenai perkara ini, pantas dia menjawab, “Sebagai model, Tasha hanya peragakan baju tersebut dan bukannya terlepas pandang. Pereka fesyen juga ada ketika Tasha memakai baju itu.”

Tasha yang sangat terkejut dengan isu ini memberitahu bahawa ia tidak sepatutnya timbul dan menyerahkan pada pereka fesyen untuk menjelaskan mengenai perkara ini.

“Bagi Tasha, pemikiran sesetengah orang yang terlalu negatif dan Tasha berfikiran positif ketika memperagakan baju tersebut. Isu ini tak patut timbul dan Tasha tak mahu komen banyak-banyak,” ujar Tasha.

Pereka baju tersebut, Hazwani Osman, ketika dihubungi menjelaskan bahawa ia sememangnya bukanlah simbol salib dan tak terlintas langsung apa-apa niat untuk mereka baju seperti itu.

Hazwani menjelaskan bahawa itu cumalah tali reben yang mengikat ‘hood’ dan gaun yang dipakai Tasha pula mempunyai garis melintang merah didalam. Secara kebetulan, tali ikatan ‘hood’ menjulur kebawah dan ia cuma menghasilkan simbol ‘t’ dan bukannya salib.

“Saya memang tak ada niat langsung dan tak pernah terlintas difikiran saya mengenai simbol tersebut,” jelas Hazwani.

Ditanya adakah dia akan menukar rekaannya selepas kontroversi ini, Hazwani menjawab, “Sebagai pereka, saya memang menitikberatkan segala rekaan saya dan setiap rekaan saya, saya akan ambil respon dari orang ramai.”

Hazwani turut memberitahu bahawa dia akan lebih berhati-hati dalam rekaannya selepas ini.

 





“Saya akan lebih berhati-hati lepas ini. Apa boleh buat, pemikiran orang lain-lain. Kalau mereka fikir negatif, maka negatif lah yang mereka nampak,” tambah Hazwani lagi.

“Saya masih berpegang kuat pada agama dan isu ini tak pernah ada dalam niat saya,” jelas Hazwani mengakhiri perbualan.


| ohbulan

##################################

Pemakaian jersi bola sepak atau sebarang pakaian yang memiliki lambang salib, jenama arak dan imej syaitan adalah haram hukumnya dan boleh menjurus kepada perbuatan syirik. 

Ini turut diakui oleh penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadot pada baru-baru ini. Beliau berkata, perkara tersebut ditegah oleh Islam dan perbuatan mengabaikan hukum yang sudah jelas boleh membawa umat Islam ke arah syirik. Beliau turut berkata, memakai baju seperti itu walau apapun alasannya menunjukkan umat Islam seolah-olah mengagung-agungkan dan memuliakan lambang agama lain. 

Pandangan beliau turut disokong oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. Beliau berkata, perbuatan memakai baju seperti itu hanya menjurus ke arah dosa dan boleh mengakibatkan syirik kepada Allah. Jelasnya, pakaian yang mempamerkan lambang agama lain mahupun mempunyai imej syaitan dan jenama arak dilihat seperti mengangkat martabat lambang itu lebih tinggi berbanding Islam. Menurut Harussani, Islam tidak menghalang umatnya untuk berfesyen atau bersukan namun ia perlu dilakukan dalam ruang lingkup syarak seperti menutup aurat dan tidak membazir [1].

Dengan kembali bermulanya liga-liga eropah dalam sedikit masa lagi, diharap sekarang kita lebih berprihatin dalam soal ini. Janganlah terlampau bersifat taksub dalam menyokong pasukan kegemaran sehingga mengabaikan hukum halal haramnya. Saling mengingatlah antara rakan-rakan. Mudah-mudahan kita tidak terjatuh ke dalam syirik, suatu dosa yang tidak diampunkan Allah.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.