Seorang
pemandu bas pekerja industri di Kulim, Kedah terkejut apabila dikenakan
bayaran RM18.50 bagi sebungkus nasi yang dibelinya dari restoran nasi
kandar di sini. Mohamad Yusri Hanafiah, 32, berkata, dia hanya membeli
nasi bersama ayam goreng, dua kacang bendi dan dua ekor sotong
berukuran kirakira tiga sentimeter. Menurutnya, dia yang tidak berpuas
hati dengan harga dikenakan telah meminta pekerja di restoran itu
mengira nasi bungkus serta lauk yang dibelinya beberapa kali.
“Nak
buat macam mana. Saya nak bersahur terpaksa juga membayarnya. Saya
kemudian mengadu kepada seorang rakan yang menjual nasi di pasar
Ramadan dan dia beritahu penjual nasi restoran sedemikian tidak
menjalankan perniagaan mereka waktu siang dan ini mengakibatkan pemilik
premis mengalami kerugian.
“Untuk
memastikan mereka dapat semula modal telah dikeluarkan, pemaju
restoran akan naikkan harga makanan mereka berlipat kali ganda terutama
waktu sahur,” katanya.
Pengerusi
Persatuan Pengguna Daerah Kulim, Mohd Zailan Hashim berkata, pihak
berkenaan seharusnya membuat pemantauan permasalahan itu dan ia harus
ditangani segera.
Menurutnya,
pengusaha restoran tidak seharusnya menaikkan harga makanan dengan
sewenangnya semata-mata untuk kepentingan dan keuntungan mereka.
“Penguna yang terlibat seharusnya boleh membuat aduan kepada persatuan pengguna untuk memastikan mereka tidak ditipu.
“Apabila
restoran mengenakan harga yang terlampau, pengguna harus bersikap
terbuka dan meminta resit pembayaran. Mereka kemudian boleh pergi ke
mana-mana balai polis untuk membuat laporan dan menyerahkan laporan
dibuat kepada persatuan pengguna,” katanya.
Menurutnya, dengan cara itu pihak persatuan boleh mengambil tindakan mahkamah terhadap pemilik premis terlibat.
|SinarHarian