Panas!!! Gambar2 Sekitar Demostrasi Di Depan Pintu Masuk Wisma Darul Aman Demi Tuntutan Mahasiswa Kepada MB Ku... Kenapa??








gambar2: ihsan FB Azman Ahmad


Kira-kira 50 mahasiswa termasuk yang turun dari Lembah Klang dan sekitar utara berhimpun di hadapan Wisma Darul Aman kira-kira pukul 2 petang hari ini.
Himpunan yang dianjur gerakan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) itu diberitakan untuk menggesa Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak menarik balik kenyataannya yang disifatkan menyokong Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971.
Sebelum itu, kumpulan mahasiswa terbabit dikhabarkan turut mengadakan pentas ‘Speaker Corner’ di hadapan pintu pagar utama Kolej Universiti Insaniah kira-kira 10.30 pagi tadi.
Dalam pentas pidato, kumpulan mahasiswa berkenaan menampilkan beberapa pemidato yang turut menyatakan tuntutan himpunan hari ini.
Dua tuntutan
Prof Datuk Dr Jamil Osman
“Fokus utama himpunan ini adalah mendesak pemecatan Rektor KUIN dan gesa MB isytihar KEDAH BEBAS AUKU.
“Kami juga akan membongkarkan siapakah gerangan sebenar Rektor KUIN, Prof Datuk Jamil Osman.”, ujar pemidato pertama, Remi Ismail daripada Legasi Mahasiswa Utara.
Manakala pemidato kedua, Mohd Syahid Mohd Zaini pula menyatakan, “Mahasiswa mempunyai hak kebebasan bersuara dan KUIN tidak sepatutnya menggunakan AUKU yang bercanggah dengan pendirian Pakatan Rakyat.
“Saya juga tuntut pihak media tidak berat sebelah dalam mengulas sebarang isu.”, tegasnya yang juga Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.