Azmin Ali Dipanggil Polis Berkaitan Himpunan 901 di Mahkmah Jalan Duta... Kenapa???

KUALA LUMPUR 14 Feb: Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali akan dipanggil polis esok untuk disoal siasat berhubung himpunan aman di Mahkamah Jalan Duta,9 Januari lalu, kata Naib Presiden KEADILAN, N Surendran.



Bagaimanapun, beliau menyifatkan tindakan polis itu bermotifkan politik dan berniat jahat bagi mengganggu serta menakut-nakutkan pimpinan KEADILAN.

“Harus diingat polis sendiri yang bersetuju agar perhimpunan 901 diadakan di hadapan bangunan Mahkamah Jalan Duta. Justeru mengapa diadakan siasatan ini?,” soal beliau.

Semalam, Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Shamsul Iskandar Mohd Akin disiasat oleh polis di bawah Seksyen 150 Kanun Keseksaan dan Seksyen 4, Akta Hasutan.

Dalam kenyatannya, Suredran menegaskan Perhimpunan tersebut berlangsung secara aman dan sah mengikut Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

“Penyiasatan berat sebelah ini membuktikan Akta Perhimpunan Aman hanya merupakan sekatan tambahan terhadap hak rakyat untuk berhimpun,” tegas beliau.

Sehubungan itu, beliau menggesa perdana menteri dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, supaya segera menghentikan siasatan tersebut.



“Polis sepatutnya digunakan untuk membanteras jenayah sebenar, bukannya dibazirkan bagi menekan musuh politik BN. Tindakan terbaru ini membuktikan golongan sosok keras Umno terus berkuasa di dalam kerajaan,” ujar beliau.

Pada 9 Januari lalu, KEADILAN dan Pakatan Rakyat mengadakan himpunan Aman bagi  memberi sokongan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, ketika hari keputusan perbicaraan Ketua Pembangkang itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Polis membenarkan himpunan aman itu dianjurkan dengan meletakkan beberapa syarat, termasuk tidak boleh melebihi 5,000 orang berkumpul di tempat letak kereta di kawasan perkarangan mahkamah berkenaan.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=26546

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.