Awas Golongan Putar Belit - MB Kedah

Menteri Besar YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak mengingatkan rakyat supaya berwaspada terhadap golongan yang memutarbelitkan isu-isu tertentu bertujuan merosakkan perpaduan kaum di negara ini.

Berucap di Perhimpunan Hari Kemerdekaan Ke-53 Peringkat Negeri Kedah yang diadakan di Dewan Sri Negeri, supaya rakyat meningkatkan kerjasama dan perpaduan serta sentiasa berhati-hati dengan golongan tersebut.

“Golongan ini sentiasa menunggu isu-isu tertentu untuk diputarbelitkan sehingga berlaku salah faham antara kaum yang ada. Mereka juga menyambut merdeka tetapi seperti kata pepatah rambut sama hitam hati lain-lain,” katanya.

Sebagai rakyat berbilang kaum di negara ini semua pihak hendaklah saling bersefahaman serta hormat-menghormati.

“Kita juga bernasib baik kerana tidak ada sengketa kaum atau agama seperti yang berlaku di sesetengah negara sehingga mengorbankan nyawa dan kerosakan harta benda awam,” ujarnya.

Menurutnya, dengan mengenang sejarah perjuangan menuntut kemerdekaan dan memahami erti perjuangan, terutama bagi rakyat yang lahir selepas kemerdekaan ianya menjadikan seseorang lebih menghargai erti kemerdekaaan kerana sedar betapa penting hidup bebas daripada belenggu penjajah .

“Pun begitu kita harus ingat penjajahan masih boleh berlaku dalam bentuk lain iaitu penjajahan pemikiran, budaya dan kita sebagai rakyat yang berperibadi mesti bijak menilainya,” katanya.

Walaupun sudah 53 tahun merdeka dan banyak kemajuan dicapai sepanjang tempoh itu, rakyat perlu berhati-hati dan berusaha bersungguh-sungguh menjaga maruah bangsa dan kedaulatan negara.

Ini kerana, katanya, negara yang miskin bukan sahaja membebankan rakyatnya malah kurang dihormati kerana tidak upaya bertindak dengan bebas dan terpaksa bergantung kepada bantuan dan belas kasihan negara lain.

Oleh rakyat mesti berusaha untuk maju kerana sekiranya masih kekal sebagai negara miskin, kemerdekaan yang selama ini dibanggakan tidak memberi makna.

“Apa guna negara merdeka jika rakyatnya hidup menderita serta merana sentiasa bergantung kepada belas kasihan orang lain,” katanya.

Sempena majlis itu beliau memberi ucapan penghargaan terhadap jasa-jasa kakitangan perkhidmatan awam, para pendidik dan guru, badan kehakiman dan perundangan yang telah melaksanakan tanggungjawab masing-masing.

“Mereka telah memenuhi amanah dalam membantu negara mencapai tahap kejayaan hari ini,” katanya.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada sektor swasta, sektor industri, sektor perkhimatan, sektor perniagaan, kewangan yang sama-sama telah membantu menjana pertumbuhan ekonomi negara ini.

Katanya, negara menghargai peranan segenap lapisan masyarakat warga desa dan kota termasuklah peniaga kecil, nelayan, petani, peneroka dan penternak yang masing-masing ada sumbangan terhadap pembangunan negara.

Beliau turut melahirkan penghargaan terhadap angkatan tentera dan polis yang telah menjalankan tugas mereka dengan cemerlang dalam mempertahankan kemerdekaan dan mengawal keamanan negara walaupun ada di antara mereka yang terkorban.

Majlis ini diisi dengan bacaan Ikrar oleh pelajar Kolej Universiti Insaniah, nyanyian lagu puisi oleh artis Sani Sudin dan lagu-lahu patriotik oleh Koir Wisma Darul Aman.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.