Syarahan 'Student Power': Siswa UM Pohon Kebenaran Untuk Teruskan


Sekumpulan pelajar Universiti Malaya (UM) akan menyerahkan petang ini surat memohon kebenaran pihak pentadbiran universiti tersebut untuk menganjurkan syarahan umum forum 'Student Power' Selasa ini

Kehadiran mereka adalah untuk memberi sokongan kepada pelajar tahun fakulti sains, Abu Ubaidah Amir Ab Maalek yang mengambil inisiatif untuk penganjuran syarahan tersebut.

Ini ekoran tindakan pentadbiran UM menarik balik kebenaran kepada Persatuan Sejarah, Fakulti Sastera dan Sains Sosial untuk menganjurkan syarahan 'Student Power', juga pada hari yang sama.

Sebelumnya, persatuan tersebut mendapat kebenaran dekan fakulti berkenaan untuk mengadakan syarahan tersebut.

Bagaimanapun, dekan berkenaan kemudiannya memaklumkan kepada pihak persatuan tersebut bahawa pentadbiran universiti tidak membenarkannya.

"Jadi, hari ini, kita akan hantar kertas kerja program untuk memohon kebenaran untuk meneruskan program tersebut," katanya ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini.

Katanya, permohonan tersebut akan diserahkan kepada Timbalan Naib Canselor Hal-Ehwal Pelajar UM, Prof Dr Rohana Yusof di pejabatnya selepas solat Jumaat hari ini.

Abu Ubaidah berkata, kira-kira 20 orang rakan-rakannya akan mengiringi beliau ke pejabat Prof Dr Rohana.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa kehadiran mereka nanti bukanlah satu demonstrasi.

Sebaliknya, jelasnya, kehadiran mereka adalah sebagai tanda sokongan terhadap usaha mengadakan program tersebut.

Syarahan 'Student Power' itu mengetengahkan seorang aktivis sosial, Fahmi Reza telah telah mendapat perhatian umum di kalangan anak muda dan mahasiswa di Malaysia.

Minggu lalu, Universiti Teknologi Mara (UiTM) turut mengharamkan ceramah pembikin filem muda berhubung kegiatan pergerakan mahasiswa sekitar tahun 1960-an.

Mengikut perancangan Fahmi Reza sepatutnya berucap di kampus UiTM di Puncak Perdana, semalam tetapi mereka dihalang.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.