Skandal PKFZ: Seorang Lagi Bekas Pemimpin Besar Bakal Didakwa?

PUTRAJAYA: Seorang lagi bekas pemimpin dikhabarkan akan didakwa berhubung skandal projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) di Mahkamah Sesyen di sini hari ini.

Berikutan itu, petugas media bergegas menunggu di bangunan mahkamah berkenaan sejak jam 9 pagi lagi.


Bagaimanapun, tiada individu daripada Pejabat Peguam Negara atau bekas pemimpin terbabit dilihat berada di situ.

Pada 29 julai lalu, Bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik didakwa di Mahkamah Sesyen di sini, atas tuduhan menipu Kerajaan Malaysia untuk memberi persetujuan pembelian tanah di Pulau Indah, Pelabuhan Klang bagi pembinaan projek ‘Mega Distribution Hub’ yang kini dikenali PKFZ, pada 2002.

Dr Ling, 67, didakwa memperdaya Jemaah Menteri supaya bersetuju dengan terma yang dipersetujui antara Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) dan Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) yang dengan curang menyembunyikan fakta berhubung penilaian Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, Kementerian Kewangan ke atas tanah terbabit.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada 25 September 2002 dan 6 November 2002 di Tingkat Empat, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, di sini.


Pendakwaan diketuai Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, dibantu Ketua Bahagian Pendakwaan Jabatan Peguam Negara, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah; Timbalan Pendakwa Raya (TPP), Dzulkifli Ahmad dan TPP Manoj Kurup manakala Dr Ling diwakili peguam Datuk R R Sethu.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.