Kain Rentang Punya Pasal DS Anwar Turut Dirakam Kenyataan

Tiga anggota polis hari ini merakamkan kenyataan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di ibu pejabat parti itu di Tropicana, Petaling Jaya.

Anwar yang juga ketua pembangkang tiba pada jam 10.38 pagi ini dengan diiringi oleh tiga pengawal keselamatannya.

Tur
ut hadir adalah ketua penerangan PKR, Latheefa Koya dan bendahari PKR William Leong, yang juga merupakan peguamnya.

DSP Che Mahazan Che Aik dan pegawai penyiasat ASP Aziz
Abdullah tiba kira-kira pada jam 11.45 pagi dan bersama Anwar serta pengerusi PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng selama hampir satu jam.

Keterangan itu adalah bagi membantu siasatan berhubung penggunaan foto Sultan Johor pada kain rentang yang kononnya digunakan oleh penganjur bagi satu program ceramah yang di Batu Pahat, Johor bulan lalu.

Kain rentang itu didakwa oleh penyokong dan pemimpin Umno, termasuk oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai tindakan tidak bertanggungjawab kerana mengheret Raja-raja Melayu ke kancah politik.

Bagaimanapun Chua dan beberapa pemimpin PKR lain menafikan parti itu bertanggungjawab menaikkan kain rentang berkenaan dan telah membuat laporan polis.

Mereka sebaliknya menuduh Umno sebagai dalang di sebalik kain rentang itu.

Pada sidang media selepas dirakamkan kenyataannya, Anwar Ibrahim berkata isu kain rentang provokatif itu yang bertujuan mengheret institusi diraja ke kancah politik kepartian sebagai muslihat dan niat buruk dengan matlamat menimbulkan kemarahan rakyat Johor, terutamanya di kawasan majoriti Melayu di luar bandar.

"Sudah tentu perkara ini tidak menguntungkan PKR ataupun Pakatan Rakyat. Ia sengaja dihantar ke kawasan majoriti orang Melayu, seolah-olah kita memperkenalkan Datuk Chua Jui sebagai Menteri Besar Johor.

"Ini tidak benar. Apa yang diputuskan oleh parti adalah beliau dilantik untuk membina kekuatan bagi PKR dan Pakatan Rakyat di negeri Johor.

"Tidak pernah menjadi amalan kita (untuk melakukan perkara tersebut). Apatah lagi apabila ia melibatkan nama baik Tuanku Sultan Johor. Jadi kita minta pihak polis siasat dengan segera dan teliti," kata Anwar.

Keterangan itu dibuat mengikut seksyen 112 kanun Prosedur Jenayah.

Chua pula berkata tindakan pihak yang cuba mengaitkan PKR adalah satu tindakan yang berniat jahat untuk menyebabkan Sultan Johor murka kepada parti.

"Kita tidak sebegitu bodoh untuk katakan, yang saya dicalonkan sebagai Menteri Besar Johor. Ini adalah satu muslihat yang gagal.

"Sebagai seorang peguam yang terlatih dalam bidang undang-undang, saya tahu bahawa orang Cina seperti saya tidak boleh menjadi Menteri Besar. Ini tak masuk akal dan tak logik langsung.

"Matlamat mereka gagal, kerana tidak ramai orang yang percaya dengan apa yang ditulis di atas kain rentang itu. Tiada siapa yang untung daripada perbuatan mereka ini. Jadi kami minta pegawai polis siasat dengan segera kejadian ini, dan tangkap mereka yang terlibat dengan komplot ini," kata Chua.

Pada 31 Julai lalu, Anwar dijadualkan untuk berucap di program ceramah di Markaz PAS Kampung Sungai Tongkang, Batu Pahat selepas menghadiri majlis makan malam dan perasmian Pakatan Rakyat Batu Pahat di Restoran Grand Sea View, di Jalan Tanjung Labuh.

Namun, pihak penganjur terpaksa membatalkan ceramah berkenaan selepas diserbu oleh pihak polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU).

Tujuh orang termasuk peniaga ditahan di Balai Polis Rengit tetapi mereka dibebaskan dengan jaminan polis keesokan paginya.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.