Timb. Menteri Kewangan gagal memberi Jawapan Terbaik Kepada MP Rembau

Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) nyata tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim di Dewan Rakyat hari ini apabila bertanyakan soalan berhubung masa depan Proton dan rakan strategiknya.

"Ini adalah jawapan paling teruk di parlimen sepanjang dua tahun saya menjadi ahli parlimen,” katanya dalam mikro blog Twitter.

Pan
dangan Khairy itu disokong oleh Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara).

"Heh, KJ, Donald telah memberi jawapannya berhubung Proton di parlimen! Apa pandangan anda?” soal ahli parlimen pembangkang itu menerusi tweetnya sendiri.

Semasa sesi soalan, Khairy (kiri) ingin mendapat penjelasan berhubung strategi kerajaan dalam mencari rakan kongsi asing untuk syarikat kereta nasional Proton dan sama ada ia akan membabitkan pemilikan ekuiti asing.

Jawapan yang diberikan Lim bukan sahaja ringkas tetapi langsung tidak menjawap apa yang disoalkan.

"Kerajaan akan memastikan Proton lebih berdaya saing,” kata Lim yang jelas cuba menjawap soalan itu.

Khairy yang nyata tidak berpuas hati berkata ia adalah jawapan parlimen yang paling teruk dalam dua tahun beliau menjadi ahli parlimen.

“Kementerian Kewangan ingat pertanyaan MP ni main-main dan boleh bagi jawapan ala lepas batuk ditangga? Sia-sia saja baca laporan kewangan Proton,” katanya dalam Twiteer.

Bagaimanapun, menurut Khairy beliau tidak menyalahkan timbalan menteri itu tetapi mempersalahkan kementeriannya kerana tidak membekalkan Lim (atas, kanan) yang baru dilantik dengan maklumat yang tepat.

Abdullah Sani (PKR-Hulu Langat) kemudiannya bangkit dan ingin tahu jumlah kereta Proton yang dihasilkan sejak beroperasi 25 tahun lalu dan statik kereta Proton yang dieksport.

Sekali lagi, Lim yang tidak bersedia mengakui beliau tidak mempunyai perangkaan itu dan berkata akan memberikan jawapan bertulis kemudian.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.