Tian Chua Kemukakan Rayuan Untuk Buktikan Beliau Tidak Bersalah, Bukannya Status MP

KUALA LUMPUR, 22 Jun — Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua akan memfailkan permohonan bagi membolehkan beliau membuat rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, minggu depan.

“Kami sudah mengadakan perbincangan semalam dan beliau (Tian Chua) sudah membuat keputusan untuk mengemukakan rayuan,” kata peguam Chua Amer Hamzah Arshad ketika dihubungi The Malaysian Insider hari ini.

Amer berkata Chua akan mengemukakan kebenaran untuk merayu berhubung sabitan kesalahan yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Khamis lalu.

Walaupun awalnya mengatakan tidak akan membuat rayuan, lewat malam tadi Chua berkata beliau kemungkinan akan membuat rayuan peringkat kedua berhubung keputusan Mahkamah Tinggi.

Semalam Chua berkata, sekiranya beliau membuat rayuan ia hanya bertujuan untuk membuktikannya tidak bersalah, bukannya untuk meleraikan pertikaian kesahihan status sebagai Ahli Parlimen.

Polemik pertikaian tentang status beliau yang bermula Khamis berterusan sehingga ke hari ini.

Beliau mempunyai 14 hari untuk membuat rayuan. Selain beliau, pihak pendakwa juga mempunyai hak untuk membuat rayuan.

Pada sidang media lewat malam tadi Chua menegaskan, beliau masih seorang Ahli Parlimen Batu yang sah.

“Bagaimanapun saya masih mempertahankan, meskipun tidak dilucutkan kelayakan, bahawa ia adalah penghakiman tidak adil kerana saya tidak melakukan apa-apa kesalahan,” kata beliau.

Wakil rakyat penggal pertama itu memberitahu isunya bukan status beliau sebagai Ahli Parlimen tetapi Mahkamah Tinggi tidak melihat pada bukti bahawa beliau tidak menggigit sebagaiman didakwa.

Sambil mengulangi dirinya tidak bersalah, Chua berkata: “Saya tidak melakukan apa-apa jenayah.”

Pagi semalam, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Ghazali Cha mengekalkan hukuman denda RM2,000 atau penjara dua bulan terhadap Chua bertujuan supaya tiada pilihan raya kecil diadakan.

Ghazali mengetepikan hukuman penjara enam bulan dan denda RM3,000 terhadap Chua oleh Mahkamah Majistret kerana mencederakan anggota polis pada 2007 dan mengantikannya denda RM2,000 atau dua bulan penjara.

Ketika menyampaikan keputusannya, Ghazali berkata seandainya hukuman yang dikenakan boleh menjadikan Chua tidak layak menjadi seorang anggota Parlimen, satu pilihan raya kecil terpaksa diadakan.

“Seperti yang diketahui pilihan raya kecil ini memerlukan perbelanjaan yang besar dan memberi kesan kepada keseluruhan rakyat negara ini begitu juga kesejahteraan dan keharmonian di antara pelbagai bangsa.

“Atas alasan ini saya berpendapat suatu hukuman yang setimpal yang tidak melibatkan banyak pihak adalah merupakan suatu hukuman yang adil,” katanya dalam penghakiman.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.